Tuesday, February 28, 2012

8 months into pregnancy

.
Dah 8 bulan yeayyyy
.
Barang2 sumer dah siap yeayyy
.
Tapi borang cuti belum isi, intend to cuti selama 90 hari yeayyyy rehatttt! hehehehe errr kalau lulus la sbb subject to big boss nyer decision gaks. but should be ok i guess. i want to just relax and get busy with baby and not thinking about work work work.
.
Blood sugar level seems ok....tp HB reading pulak rendahh cisssss. Hrmm..entahlah maybe pemakanan aku tak betui ni. So weken lepas dah beli segala kerang, hati ayam, bayam segala..need to drink lots and lots of milk... minum jugak tp bila Hb dah rendah ni, kena consume more and more...
.

12 comments:

Hana said...

ija dear,

Its quite common bila dah dekat due ni, hb pulak rendah. aku pun macam tu dari mula pregnant, lepas bersalin sampai la habis pantang. Tu yg pening2 selalu.

As long as ko boleh makan healthy food, shud be ok. Dah dekat due ni, its good kalau ko makan bendi mengikut kata chinese friends aku le tapi aku 2 kali bersalin, 10-11 jam jugak aku dalam labour room sakit... so, itu luck masing2 le...

kalau ko plan nak bfeed, dah dekat due nanti elok makan food yg boleh bykkan susu bdn eg brokoli etc. Makcik yg urut aku lepas bersalin hari tu kata jantung pisang is the best but makan before bersalin le. after bersalin takleh makan kot. aku tak sempat try jantung pisang ni. but aku minum byk air suam, horlicks, susu and brocolli utk bykkan susu. Tu la aku berjaya bfeed both anak aku..

birth plan tu ko kena decide nak epidural, jab, gas etc. gas in private hosp memang sentiasa ada la. mcm aku, both deliveries aku berkeras taknak epidural sebab aku takut nak cucuk kat belakang tu.. so, aku mintak jab utk tahan sakit. my 2nd one is better, jab tu membuatkan aku macam khayal sikit2, rasa sakit tu ada cuma macam khayal. hehehehe.... bila dah sakit sgt, ada possibility ko mintak caesar sebab dah tak tahan macam aku masa 1st one. what you need is Amran to give your support that you can make it thru normal delivery unless doc kata kena caesar, ko jgn le degil...

bila dah sakit sgt and labor pain too long, kita dah tak ingat apa, tu yg aku paksa mintak caesar masa 1st one. cuma aku lucky sebab iwan and doc aku berkeras taknak. for my 2nd one, sebelum due aku dah remind iwan dgn doc supaya jgn layan aku kalau aku mintak caesar. hahahah... memang aku mintak pun masa tgh khayal tu tapi depa buat tak tau je la...

ni experience aku la.. others might be different. aku tau perasaan ko camne, like no clue no idea sbb ni your first delivery. doa byk2 and you will really need your partner masa labour pain tu.

hei, aku suka la comment kat sini sebab boleh tulis pjg2. kat FB tu malu nak tulis pjg2, rasa macam kacau org lain je... hehehe... take care ja... anything ko nak tau or nak tanye from my experience, ko tanye je, jgn malu2... aku ni dah puas dah kena korek2, jolok2 dgn doc masa bersalin.. ngeri je...

Hazelsyd said...

hana,
tq tq tq tq very much for your tips and info! mmg ingat nak call ko pon tanya lots and lots of questions...partly u have explained them here before i even have the chance to call goodyyy!

takper tulih jer panjang2 sini, u're most welcome!!

Hana said...

beg hospital dah siap ke cik oi? kalau aku suka bawak disposable panties sebab senang tak susahkan laki nak bawak balik kotor2... pakai buang je..

perut tu dah sapu lotion anti strecth marks? palmers is the best! for me laa..

apa lagi ye nak ingatkan ko? nanti la bebila aku ingat aku tulis kat ko... aku yg terlebih excited ni...

Hazelsyd said...

hana,

opss beg spital lom pack lagik..dok tunda dari sehari ke sehari and yeap my intention mmg nak bawak disposable panties jer pon. now that u mentioned it, baru tingat lom beliiiii..smlm kuor lupa laks

perut ni aku dok sapu baby oil jer...setakat ni takde stretch marks lagi..hopefully takdak laa..tetiap hari dok belek depan cermin risau sgt dia muncul hahaha

ok ok nanti citer la apa2 lagi tau...hehehehe

oh yea aku beli postnatal set nona roguy tu tp takdak pilis. it's ok kot utk campur2 brand kan? ingat nak beli la pakai...bukan apa tau.....nak merasa pakai pilis tu hahaha kalau idak, takkan saja2 nak pakai kan eheheheh aci dakkk

hana said...

ja,

cepatla pack beg tu and letak dalam keta.. kalau rushing nanti, beg tak siap, si amran jugak jadi mangsa nak pack... tah ape2 pulak dia isi dalam beg ko nanti.. barang for baby pun kena bawak skali tau, nanti baby balik umah kena pakai baju sendiri le... hehehe.. aku dulu pad pun bawak sendiri sebab hospital punye tak best! haahahaha...

ha? tiap hari dok tgk perut?? hehehe... biasala tu! but the stretch marks tu kalau nak ada pun susah nak nampak sekarang la ja! selalunye after bersalin org kata tapi aku alhamdulillah takde sebab sapu lotion tu la. baby oil pun shud be ok as long as the skin kat perut tak kering. sebab bila perut pregnant tu dah besar and skin dah stretched, after bersalin, the skin boleh ada kesan stretch marks la. now, tak nampak sebab kulit tu tgh tegang sbb perut beso kan??? hehehe... rajin2 sapu baby oil tu!

pilis tu elok le pakai kalau ko excited nak pakai. aci je...hahahaha... aku haritu 2nd one mak aku belikan tapi tak sempat nak pakai sebab busy and tak larat dah especially dah pakai bengkong susah nak gerak2. tapi yg lebih penting adalah the barut/bengkong kat perut tu. makcik urut aku tu cakap before ko pakai bengkong sapu kat perut kapur yg dah campur air limau nipis. sapu kat perut and pakai bengkong so your perut cepat kempis.

its ok pakai lain2 brand asalkan pakai. jgn ngelat sebab aku pun tak suka pakai bengkong tu sebab panas. aku punye jamu lagi la yg buat sendiri from indon mak aku beli. serbuk yg pahit giler! suffer aku 2 bulan..

Anonymous said...

vahhh seronok baca convrsation korang dua org about pregnancy & delivery...
To ija, enjoy the moments dear... I remember telling u that pregnancy is among the best&wonderful moments in our life... Betul tak??!
Aku ada buat checklist utk beg bersalin. Can give u if u want...
Lastly, have u consider going to antenatal class? Ke dah g pun? I went masa 1st pregnancy dulu.

Love,
Fizza

Hazelsyd said...

fizza dear,

hahahaha aku pon seronokkk gaks baca and komen and tanya dia memacam. pls jump in anytime and share yr experience, most welcome!!

antenatal organized by pantai hosp haritu aku dah termiss sbb ada kursus masa tu..and the next one msa aku dah deliver sob sob...so tak gi laaa ni..harap2 mother instincts aku ok laa huwaaaaa tu yg dok baca2 and also watch youtube jer on things related.

oh yeahh pls do share yr checklist of hospital bag tu!

Hazelsyd said...

hana,

ko buat aku takot bila kata sokmo lepas bersalin baru nak nampak strectch marks..ok cikguuu lepas ni aku akan sapu baby oil tu religously okkk hahahaha

makhayams said...

wow bestnnya dear..

lama cuti tuh..insyaAllah aku datang nanti..

aku pun xcited gaks menunggu org baru

Hazelsyd said...

Nyah,

Auwww terharu u nak datanggg. Ha ah looking fwd nk cuti panjang ni

Hana said...

ija,

jgn takut sgt la dgn stretchmarks tu. bak kata iwan, bukan nak pakai baju nampak perut pun. hehehe...

fizza ni hafizah misran ke? aku takut nak tegur takut tersalah fizza pulak nanti...

Hazelsyd said...

hana,

hehehehe eee mestila nak cantik depan husband kann hahaha

ha ah tu hafizah misran la tu..