Thursday, December 29, 2011

6 months into pregnancy

Alhamdulillah, this week cukup 6 bulan aku pregnant.....takde apa2 sangat so far...no major issues...alhamdulillah...biasa ler kena buat BSP check sugar glucose level tu tp aku sokmo terlupa date tu hahaha end up aku memandai pospon sendiri ke next week (dia kena selasa cucuk jari 4 kali sbb rabu jumpa doktor untuk review result). Sib baik doktor tak bising....takat ni laaa..ni kemarin pon aku lupa lagiiii sbb pepagi sokmo dah sedap2 buatkan amran minum pagi dia ngan milo aku..dah sesedap minum baru tingat kena posa heheheheh
.
ermm..baby bergerak tersangatlah aktif! alhamdulillah...since baper bulan lagi eks i think dah rasa dia gerak2 but since bulan 5 onwards dia sgt aktif dah gerak2...mula2 takot jugak sbb ada baca kata kalau baby aktif sgt gerak2 kot dia lemas ker kat dalam tu..nauzubillah....tp rasanya idak kot....dia aktif kot sbb mommy dia mmg lerrr bz sgt ngan kejer...haihhh......yg lagi satu aku notice, baby paling aktif gerak adalah time2 yg aku tengah wat kejer depan pc..tgh pkir2 buat paperwork atau tgh pkir2 nengok presentation students atau tgh marking2 paper..kemain aktif lagik hahaha and aku lom pasan laks time bila dia tido..tak pasan lagik..agaknya time mlm kot sbb time tu aku lena tu tak sedo tu hehehee and alhamdulillah again tido mlm aku ok lagi takat ni...
.
but.......selera makan masih kurang...susah benar aku nak mikir apa nak makan....ni masalah global aku.....tp kena makan sbb mmg kuat kembung perot angin! sangat! sampai keras2 sampai sengkak2 aku tp hrmm...nak makan pon cam malas...sbb taktau nak makan apa.. kalau ada time2 yg aku boleh makan dengan selera tu mmg bersyukur byk2....tp susu and fruits takat ni no problem..
.
and berat badan aku dari sblm pegnant till now naik around 2-2.5 kg. tu byk ke sikit? aku rasa macam sikit jer....tp so far berat baby normal ikut the size and weight yg sepatutnya.
.
jari jemari aku kuat sangattt kebas. sangat! kalau masa 3 or 4 bulan dulu pepagi la paling teruk sampai nak iron baju pepagi cannot..kena iron malam2 or kalau dah ngantuk and tido awal, amran jer iron baju dia sendiri...tp takbley gak sbb dia tak reti iron baju hehehhe so gagah jugak aku iron pepagi buta tu. but now, ni siang2 hari pon still kebas2.....nak naip ni pon kebas2 especially jemari belah kiri.
.
last weekend i had my first experience shopping for our baby items!! syokkkkkk sangat experience dan perasaan itu!! hehehehehe sbb first time. dua2 sibuk compare2 harga, gi kedai sana gi kedai sini. sblm tu dah usha2 online store so dah figure out the prices roughly. tak byk beli sgt lagi, just got started. and i started with buying menda2 yg pricey sket dulu sbb nak kejar end year sales. baju newborn belum beli..bath sets..dan segala mala nappies myk segala belum..tunggu bulan depan kot....tp jenguk2 baju baby ni mak oiii harganya boley tahan jugak eks?? lbonus setengah bulan pon habis dah skali hadap jer heheheheeh but alhamdulillah we had good bargain and aku rasa choice tu choice yg betul.
.
oklah...nak sambung marking...nanti sambung lagi k.... 

3 comments:

Sofya said...

salam..

H..pic seround arr..hiks

Hazelsyd said...

w'salam cikya...

gambo eks?? hehehe tak amik sgt ler gambo..ada kot sekeping dua..nanti amik byk2 lagi and ija upload yea..

mak hayams said...

itulah bila nak sharing is caring gambo preggy ne..