Thursday, June 21, 2012

Challenging nyer laa haii

Before that, aku boleyy terlupa dah id dan password blog ni?? hahaha tu diahh lost in mind betuii..and luckily read somewhere that kalau lupa password boley email jer blogger tanya...mentara nunggu respon try and error lagi teruih dapat..hehe kira idak le lupa..cuma at the back of my mind jer....hehehe...
.
Neway, nak citer ni...finally finally finally...its time to train my lil man to go to his baby sitter as i'll be going to work very very soon..huwaaaaaa mommy cry cry lorrrr!! hehehehe cian nyerr si cayang bucuk tu nak anto kat umah orang..tu la..cuti lama2 ni dah melekap jer ngan dia..haa ni kan berat hati dah..uhukk...dalam seminggu lepas ni this week aku train dia bottle feeding and no direct feeding at all masa office hours. Si kecik tu punyer la nangis nangis..aku adoiii tak lalu hati ngan his cries and pleas tu so mmg kalah la we all ngan training ni hehehe baik anak baik mak nyer kalah hehehe terus bawak masuk bilik perap dan peluk2 hehehehehrmphh.....tp bottle dia nak cuma time dia nak tido tu dia nak aku baring sama ngan dia...malam boley laa..tang siang ni yg nak training dia..and mmg challenging laa this week....
.
And, babysitter yg dah dijanjikan tu actually area perumahan aku jer but masa gi sembang2 umah dia haritu tetiba makcik tu kata tokley pulak sbb nak jaga cucu dia..ishh...dah la tinggal 2 minggu jer ni...btw yg berjanji cakap bagai ni haritu bukan aku..my father in law. So i trust everythings settled la tu..takkan makcik tu tak cakap kot masa tu yg anak dia dah nak bersalin very soon...haishhh...so kelam kabut la jugak aku ni.....last last cari kat area umah mak aku ni..ada akak blakang umah mak ni..tanya and she agree....so smlm gi lah training irfan for 3 hours..shiannn dia...tp masa amik dia tu he looked fine and tak nangis2 pon...shiann dia...harini patutnyer anto utk belah petang pulak but right now he's sound asleep at the verandah so macam tak sampai hati lorrr nak anto..lagipon berapa jam sgt nak anto kang petang dah nak amik..so kensel for today....
.
I was in a dilemma for quite some time in deciding nak cari babysitter yg near to my office ker (1 hr from ipoh) or near my mom's house ker (near to amran as he's working in ipoh). Dok ponder the pros and cons...pikir2..hrmmm....try ipoh la..sbb apa2 hal parents aku ada dekat kot kot la irfan nangis2 ker apa.....and also panel clinic amran kat ipoh...kalau dekat ngan aku kat seri iskandar sok, the pros is i can see him to bf him tp not all the time aku boleh keluar..so tgk lah sini dulu camana....harap2nya ok la....cuma amran nak kena kuar awal sket utk lajak ke tmn perpaduan ni anto..then baru ke ofis dia..hrmm.
.
In the mean time, this week and next week aku doa dipermudahkan utk aku training si kecik irfan utk tido siang tanpa perlu berkepit ngan aku..amin amin...

4 comments:

Hana said...

I feel u ja...

Aku dah rasa benda ni... jgn jadi macam aku, the 1st day keje and tinggal my eldest kat babysitter, aku nangis beria-ia from home sampai ofis. After that ok, even my 2nd one pun aku tak nangis dah...

Thats the challenge bila kita bfeed anak sebab risau dia taknak botol. aku dulu pun camtu. other than his safety, aku takut dia kelaparan sbb xnak susu but iwan punye ayat penyedap hati ialah "baby tu lapar tau la dia minum jugak from bottle". kejam kan laki aku? but alhamdulillah, both my kids are ok je minum from bottle masa kat umah baby sitter. Kat umah, guna bottle mau they all campak.

the best part bfeed baby ni senang dia nak tido sambil bfeed baring kan? sebab mommy pun boleh baring and lena. hehehehe... but they might have problem nak tido siang masa kita takde. both anak aku pun the baby sitter letak dalam buaian nak kasi tido siang so that they all tak meragam nak tido... but tido malam, mommy kena baring skali la...

kena kuat kan hati ja... insyaallah boleh... location is better dekat dgn someone yg senang nak tgk kalau ada apa2 hal but takleh selalu sgt tok nenek dia amik sebab nanti dah terbiasa, dia taknak kat the baby sitter. Dulu aku pun camtu, MIL duduk umah aku few weeks, hantar umah baby sitter sekejap2 je and ada few days tak hantar langsung. penyudahnye bila MIL aku balik, pagi2 aku htr dia umah baby sitter dia nangis. bile dah besar sikit, my eldest dulu siap tarik2 baju tudung aku sebab xnak duduk umah baby sitter tu especially bila monday or bila aku cuti lama. but surprisingly my 2nd one ni loves to go to the baby sitter. so far la... no drama yet..

at his age now ko jgn risau sgt nak tinggal kat babysitter ja sebab he will be fine. dia tak pilih orang lagi. lagi lambat ko htr kat baby sitter lagi payah nanti sebab dia dah start kenal org yg dia dah biasa...

bagus la ko train dia for few hours dulu, kalau tak pun kesian dia tetiba tak dapat bfeed pagi sampai ptg.. tapi ko jgn risau sgt, selalunye pandai la baby ni sesuaikan diri dia kat umah org nanti. U will be surprise..

nanti dah duduk kat baby sitter lain cerita pulak... macam aku baby sitter sesekali nak cuti lama seminggu dua payah betul aku nak buat arrangement...

so, tawakal la ek. Do your best to prepare him macam toys, whatever things yg dia biasa main tu ko bawak kan la... tak lah dia rasa lain sgt... good luck ja!

sapalah lagi said...

aku setuju sgt.. with your frens komen tu meks..

jgn gundah gulana sangat.. insyaAllah doakan yg diorang mudah nak adapt with new invironment kat umah baby sitter tu..

*ohh i miss all those moment with small babies ne*...

hugs si bucuk tu for me ya..

Hazelsyd said...

hana,

TQVVM FOR your tips and info!! huwaaaaa mmg laaa kan..tapi have to go thru. harap2 dia ok...

Hazelsyd said...

nyah,

tq nyah..harap2 dia cepat adjust environment kat umah babysitter tu..