Thursday, May 20, 2010

of facebook statuses

Aku kan notice kat fb status kengkawan aku lately ni makin ramai laks update komplen itu komplen ini. Well, tang komplen tu okay lah kan tak kisah jugak....macam ada sorang tu citer dia gi cold storage mana tah shah alam kot and terrr beli susu basi...and then kengkawan dia sambung2 kata mmg sokmo nampak foreigner bukak botol2 fresh milk and minum and letak balik. Things like this is good to alert friends kan......

Tapi ada jugak come across status yg seolah2 membawak citer buruk2 pasal org lain (or maybe kawan depa). Depa mungkin penah terkena ngan si anu si ani...kalau peringatkan orang lain ok la jugak...so that org lain tak terkena ngan si anu si ani ni.......tp ni mmg mengata kaw2 kat status tu (or maybe bukak aib org is more like it). Then aku perasan, kengkawannyer yg lain (being her/his friends kan) sure setuju and support apa yg kawan dia update tu dengan mengutuk2 lagi si anu dan si ani.

Entahlahh..maybe i'm wrong but i feel not quite right la....i feel like niat org tu nak luahkan ketakpuasan hati dia kat si anu si ani kat status dia tu sudahnya jadi medium org kutuk mengutuk. Kalau kutuk mengutuk pasai si tuan tanah takper (aku pon sokmo gaks mengata tuan2 tanah fb tp secara depan2 laa hehehe jahat aku kan), ni kutuk mengutuk si anu dan si ani. In other words, silap2 haribulan si tuan tanah tu lah pulak puncanya org buat dosa kutuk mengutuk org lain tu kan. So betul jugak lah kata2 mnasir dulu ekk..diam tu kadang2 lebih baik or something like that..tp org rajin potpet cam aku nih guano nak diam ahakss.....Aaanyyyywayyyy, now why do i need to bother about this? It's people's affair..

Actually ni peringatan kat diri aku sendiri....in that untuk beringat tak yah nak update status yg buruk2 tentang orang2 lain yg aku mungkin tak puas hati hatta supervisor pon ahaks ahakss ahakss :P. Sebab, karang kengkawan aku sokong, tokok tambah agik perisa...tak pasal2 aku laks jadik pemangkin org mengata (or fitnah?) org lain..nauzubillah..mintak aku dijauhkan dari pangai sebegini...Orang kata api lawan ngan air (tp tak sumer api leh lawan ngan air kan? macam kalau kebakaran dapur gas tu..tu diahh citer kebombaan laks haha).

So, while having good loyal friends are essential, we also need people around us who not all the time support us too as we surely cant be right all the time. We need to be made seen of what's right what's wrong, by who else? peers of course as they are the closest to influence us everyday! To me, there's a big difference between giving opinions of against and saying bad things....tapi...tapi opss opss opsss hehehe.....aku ngan amran aku kalah..aku asik tendency utk sokong dia jer! hahaha aduii cakap tak sropa bikin jugaaaa

16 comments:

saya said...

amboi..entry macam perli saya je nih. hahahha... bukan apa.. bukan nak mengat asangat tapi luahan perasaan. takpe lenkali if saya tulis yg terkutuk2 orang nanti saya tulis situ 'sila jangan komen, saya takmau jadi pemangkin kutukan orang'. boleh?? hehehhee... tapi betol la kan, ekanap ketidakpuasan hati tu tak kita cakap direct jekat org yg kita tak suka tu kan? sebabnya ialah.. mentaliti orang kita ni kalo kita tegur secara berdepan dia lagi melenting melangut. silap boleh jadi gaduh besar. sebab tu kene tegur belakang2. eh..ye ke tak?

Hazelsyd said...

saya,

hahahahah dak laa..i was talking about fb statuses dear...erkk ko ada jadik pemangkin ker? kekeke aku lah batu api tu kan? hahaha :P hehe neway, jgn lar terasa beb..ko tak tengok apa depa2 ni cakap kat fb status yg aku maksudkan..really dasat wehh..nothing like yours if u think u're the pemangkin or whatnot..

newayyy, betui2 apa ko kata tang mentaliti tu..*tengokkk aku dah sokong kau dah nih! hehehe*

i think tegur direct pon buley, cara jer kena betui..tengok org tu jenis camana..samada perisai depa besi ker kertas hehehe then we adjust accordingly our words...

DeLinn said...

mende mung cakap tak sropa bikin! hahahaha

Hazelsyd said...

hahaha macam ko taktau aku na hahahahah

sapalah lagi said...

ermm status meks selalu ke idak erkk mengata ore neh??? ke luahan hati padamu sajork deh?? huhu.. *if mu addinch terharu tak taula meks*.. ahaks..

paperpun.. peace no war.. bley??

Anonymous said...

aku rasa .. aku sorang je la yg tak penah jadi pemangkin tuk mengutuk .. dan tidak jugak menyebok sama mengutuk2 kat wall org. :P~~. wakakaka leh caya ke ko dgn aku ni. caya laaa caya laaa.

DL

Hazelsyd said...

nyah,

hazelsyd said...

apa ker heinyer comment box aku nih

Hazelsyd said...

nyah,

lorrr slama ni status mu atu luahan hati padaku? huhuuu..terharu lar jugakkkk... hihihi...*hugs tight!*

of kos peace peace nyah!!

Hazelsyd said...

DL,

hahaha sunggoh ka tu?? apa? apaa?? cant hear yewwww! kekekeke

Anonymous said...

bukan kat fb je, kalau dah org nak merosakkan org lain, nak mengaibkan org lain terutamanya kat siber ni, mcm2 cara pun boleh walaupun kadang2 tak kenal secara peribadi. semuanya pangkal pada hati, kalau dah busuk dan berulat org tak kacau depa pun depa kacau org jugak. sarang hasad dengki semuanya pada hati masing2.

haishh.. minta maaf tuan rumah, saya tiba2 ter-emo pulak.

astaghfirullahalazim........

Hazelsyd said...

anon,

emo pulak yea hehehe..tp betui2 apa awak cakap tu, pokok pangkal segalanya di hati dan niatnyer kat situ...

mintak2 hati kita dibersihkan dari segala perasaan2 hasad dengki yg sebegitu..

ezzah said...

huhuhuhu.. ija.. ko buat aku takut.. pernah ke aku aibkan org? pernah ke aku jd pemangkin utk org mengata org lain? kalau ada, tegur la ye... that's what friends are for kan? saling ingat mengingati...

Hazelsyd said...

ezzah,

kekekek entahlah..aku pon tak pasan la...aku taktau lah pada org lain camana...tp this is solely utk aku beringat ngan diri aku..tau jerlah, sometimes tak berniat, ingat nak luahkan rasa jer..tup tup kang berekor2 komennyer yg pelan lama pelan bawak ke mana hala..

tp betul lah kata ko kita saling mengingatkan la gitu kan...sbb kadang kita tak perasan apa yg kita buat, org lain yg nampak.

john said...

kak..
kawan saya lak hari2 dok update pasal pregnancy dia. Siyes annoyed, lalu saya hide kan saja dia.
I guess, akak pun boleh buat camtu gak.

Happy weekend ;)

Hazelsyd said...

hi john,

depa citer pasai pregnancy depa? hahaha hehehe okay aaa tu..awak pon leh gaks dapat info utk masa akan datang kihkihkih...ahaa good idea gaks tu kan..

have a great weekend john!