Sunday, December 19, 2010

Milford Sound & Te Anau

Hari yg seterusnya, pepagi dah bangun siap2 and drive ker Milford Sound. Nak amik gambo depan hotel sherwood manor tu as usual utk kenangan baru terperasan bateri camera tinggal 2 bar jer..aisehh mana boleh jadi..jauh lagi perjalanan ni and especially when it comes to doing one of the most attractive activities in the world and NZ, milford niih. So singgah kat McD kejap, minum latte McCafe sambil charge bateri kat situ..ada wifi sempat online kat fb jap. Lepal dalam 15 minit then gerak. Keadaan masih kelam2 sikit sbb kabus...perjalanan was ok and seperti biasa cantik kiri kanan....
.
This time, view dari MF ker Te Anau all the way tu dipenuhi ngan green of padang2 rumput and putih dot dot dek biri2 yg tengan meragut rumput. I dont know what is it with me and bebiri...i find that i quite like the scene..suka sangat tengok bebiri putih gemok2 bulu2 penuh tu. Cant help myself dok cakap eeee cantiknyerr...comelnyerr...entah baper puluh gambo amik depa2 tengah ragut rumput tu jer..i think cute gambo dia putih2 cream dots on a large green field. Tapi still bebiri yg aku nantikan tak nampak di mata...aku nak tengok bebiri merino tu yg tanduk dia berlingkor2 tu...and also yg gemok2 tu..amran kata, eeii nak yg gemok2 gebu jugakkk tu hahahah
.
Neway, berenti tengah jalan as usual berjuta2 kali...about 3 hours later sampai ker Te Anau...port sebelum nak masuk ker Fiordland National Park yg famous tu. Singgah isi minyak...then teruskan perjalanan.....masuk kawasan fiordland tu hutan2..ada sungai2 ngan air2 kebiruan jugak. eh banyak la sungai2 tasik2 depa air dia kaler biru tau...genuine blue..yg aku rasa terjadinyer adalah dari glacier yg mencair tu..glacier tu kan ker white-blue kaler dia. Neway, ada benti kat satu port ni...penuh ngan lalang yg tinggi..amran as usual being sorang yg suka meredah...ajak masuk redah lalang tinggi tu..hehehe tinggi la for me...roper2nya dalam tu ada sungai cetek yg mengalir laju and kaler biru...and dipenuhi ngan bunga2 Lupis kaler purple and pink. Cantikkkk sangat situ...love it! So walaupon panas terik, spend some time situ amik2 gambo. On the way tu jugak, ada sampai kat Homer Tunnel..tunnel ni betul2 di kaki gunung..dia korek gunung tu buat tunnel sepanjang dalam 1km lebih..veryyy gelap and bumbung tunnel tu mmg nature batuan gunung..bukan ada buat2 construction for siling ker apa..aku a bit ngeri gaks dalam tu..tau2 jer kalau gunung tu tetiba runtuh huhh nauzubillah..senyap jer aku dalam tu hehehe..kat luor tunnel tu ada kawasan ais..betul2 ais..so walaupon tokleh gi situ kata dek papan tanda, si amran ni biasalahhhh....mesti nak gi explore punyer..aku yg law abide nyer orang ni takmolah ketinggalan kan..so ikut jugak hahahah so merasa la main2 kat ais tu..amik2 gambo lepak2 kejap heheheh
.
Then terus jer ke jetty, confirm kan tiket amik boarding pass jer sbb dah beli online..dapat 10 percent less. Makan2 lunch sesiap...then naik lah cruise tu. Ramai jugak orgnyer...omputeh pon ramai...nanti lah letak gambo..viewnyer byk snowcapped mountains...tu snow yg tegar tak cair2 tu baper ribu tahun dah.Owh masa nunggu nak board the cruise tadi, aku gi le amik brochur2 sajer baca..and macam berminat nak masuk gua Te Anau glowworm caves pulak....tengok2 ada kosong hat kol 8.45pm jer...yg lain2 penuh..and in fact ada 4 kosong jer...terus kami beli tiket..dalam 67 ker 60 lebih dollar sorang...sib aku ter baca brochure tu sbb ingatkan nanti kat Te Anau town baru nak explore tengok2 apa boleh buat...kalau idak, sure penuh dah. 
.
Selesai kat MF, terus balik semua la ker Te Anau dalam 2 jam..sampai motel check in..masa ni kol bpaer eks...mungkin kol 6pm gitu kot...Kuor balik dalam kol 7.30pm gitu..ronda2 pekan kecik Te Anau tu kejap and just went straight kat jetty to board cruise tu. Sampai kat Te Anau caves tu, ada briefing sikit...boleh la pulak satu group ngan a whole bunch of malaysian chinese from penang dalam 30 org depa kot..ada gaks omputih2 jugak....lepas briefing, kami dibawak masuk dalam gua tu dalam 14 org at one time..sbb jalan dalam tu sempit ada kena tunduk2 jugak sbb ceiling gua yg rendah. Kami let go yg cina2 tu dulu...kami join ngan omputih2 and some of chinese sikit. 
.
Aku suka gua but that was my first time masuk gua and i find that i liked the experienced! Definitely will go again for such activities. Dalam gua tu cantik with nature's formation of the lantai siling  and batuan2 dia..gelap dalam tu...tp ada some parts ada depa pasang lampu dari  bawah sesiap and torchlight hanya di on oleh leader who is the instructor of the cave tu..and satu lagi rule dia tokleh bercakap dalam..yerlah ngan bergema and all. Ada air terjun dalam gua tu jugak..air deras yg membentuk tasik kecik dalam gua tu..best lah! sepanjang explore gua tu aku dok pandang2 atas and nampak dah glowworm tu. Glowworm ni actually cacing..yg ada keluarkan cahaya kat ekor dia. Lagi terang cahaya dia maknanya dia makin lapo..aku actually geli gilerrrrrr ngan cacing tp sbb nak masuk gua nyer pasal and pasal nak tengok fenomena ni aku pon blasah beranikan diri jugak. Macam kelip2 yg ada lampu tu gaks kan.
.
Utk sampai ker tempat glowworms nest (sarang) tu...kena naik sampan. Yep sampan dalam gua itself..so imagine mmg jauh ke dalam gua tu. So naik sampai ber 14 org tu..sumer kena senyap jer...and masa leader tu dayung situ, mmg gelap2 gulita sunggoh..gelap pekat takde satu pon cahaya except!! cahya glowworm tu lah...cantikkkk././macam cahaya bintang kat atas langit..sbb depa dok kat siling gua tu...banyakkkkk.....ada yg terang ada yg malap...so yg terang tu sure lapo2 giler la tu....lama jugak dok dalam tasik dalam sampan tu...leader dok kayuh kemana2 lagi tah....after awhile baru patah balik off the sampan and jalan balik ke tpt briefing tadi. By now dah kol 10 mlm lebih dah..Naik cruise balik dok satu table ngan minah german and geng british ladies. Kitaorg dengo citer org tua jerman tu bukak citer masa dia muda2 dulu masa german berperang2 tu...tua dah dia 74 thn tp dia travel alone jer ke NZ ni! Sebabnyer masa muda2 mmg dia kaki travel and travel alone normally..so dia biasa jer tu. She was from perth before coming here.
.
Tu jer lah...balik motel..tidooooo....esok nak drive balik pulak nak ke southeast of south island pulak...
.
owh btw, aku nak habieskan dulu citer2 travel aku ni mentara ianya masih segor di ingatan aku ni...lepas2 ni baru upload gambo..

4 comments:

mak hayams said...

uisshh meks pun tingin lah.. takper if ada rezeki bley mintak here n there tips from mu kans...

Hazelsyd said...

sure nyah...just ask away bila time ko nak gi sana sok..

adikmu said...

nanti masuk gua tempurung :p

Hazelsyd said...

ady,

yeap...nanti nak gi situ hehehehe..baru ler sibuk nak masuk kannnn