Friday, May 4, 2012

Kisah bersalin - di hospital

So hari jumaat pepagi tu sesiap...puasa dah masa tu...sampai di Pantai Hospital dalam dekat kol 9 am. Dr Mimin dah tunggu kat labor room so aku terus ke sana...masa ni mak and abah and amran ada skali. Sampai kat labor room, register myself..was given a room..and rehat kejap mentara depa nak prepare2...wahhh u la first time masuk labor room and menghadapi procedure gitu. Dia check BP, cek perut and nadi baby dulu...then salin baju dah. Dr masuk bilik kata dalam kol 10 kita masuk   OT yer dia ada delivery skang yg dah nak bersalin sgt dah. So mentara nunggu tu relaks2...baring2 atas katil...amik gambo pregnancy yg terakhir....amran pon getting used with the bilik geledah itu ini...then salin baju operation. Kol 9.45 am dah ready nak masuk OT.

Masa tu parents in law just in time sampai dari Seri Iskandar. Sempat salam2 sumer parents mintak maaf and amran skali lagi..then kena tolak masuk. Actually the procedure was not totally alien to me sbb sama jer ngan masa nak DnC masa gugur 2nd time haritu..exactly the same. So idak ler surprise sangat.
.
Masuk OT....aku disuruh duduk....Anaesthetist tu nak cucuk belakang aku..cucuk tulang blakang tu spinal bius. This is the thing yg aku takotkann huwaaa sbb the idea jarum panjang tu nak cucuk tulang belakang...takottt...tapi tawakal...zikir byk2 aku masa tu..so dia bius dulu..which rasa macam kena gigit semut je....then dia pon cocok la tulang blakang aku tu. Alkisahnya tak rasa apa laa sbb dah bius hahaha itu yg aku takot sgt tu hehehe dia suruh aku tunduk...and fren dah pesan soh dok diam2 so that jarum boleh penetrate elok2. I noticed he was taking some time to get the jarum in..and then dia cakap..u nyer tulang ni kuat yer puan...tudiahh tak saspen ker aku ingat aii boleh masuk ke idak niii..then alhamdulillah lepas.After a while baring and nak mula dah operate.
.
Masa mengandung ni lah aku realize advantage cari Dr /nurse melayu instead of Cina..sbb apa2 pon at the very least depa akan start ngan baca bismillah..masa amik darah masa pregnant dulu yg buat aku realize menda ni sbb ada skali tu nurse india,,sambil sembang2 ngan kawan jer then jabbbbb cocok..adoiiiii!!
.
So the operation started at 10.15am and at 10.30am aku dengo bunyi baby aku nangis..Alhamdulillah..........dah kuar dah baby..masa ni aku nangis sama2 nangis ngan baby aku tu hehehehe sbb macam tak sangka sangat that i actually ada rezeki utk ada baby aku sendiri after awhile tunggu....mengalir la air mata..amran yg all the while ada kat kepala aku dok pegang tangan aku tu cool jer dia.....then jahit perut la..while the baby pi cuci..and amran gi bilik sblh kejap tgk baby..then nurse bawak baby dekat aku tunjuk..and i kissed him twice on both cheek..the feeling was sooo wonderful alhamdulillah...masa tu baby dah bukak mata..
.
Kol 11am dah siap sumer and aku ditolak kuar dok kat cubicle utk observation for half an hr....then 11.30am ditolak masuk ke bilik ward aku balik. Masa ni both parents ada nunggu..amran pon dah salin balik baju dia from OT nyer baju tu and waited there as well.....aku ok jer masa tu tak rasa groggy atau apa sbb ubat painkiller tu kot....sembang2 kejap..then rehat sambil tido on and off....
.
Soonafter baby pon ditolak masuk ke bilik aku...
.
Ok esok sambung,..

No comments: