Tuesday, October 30, 2012

Cerita hari raya korban

Hari raya haji baru2 ni disambut biasa2 jer....to a point that on that raya eve...i was thinking...hrmm...apa yg aku nak berkorban yer this time..sempena raya ni..and a thot came across my mind like a breeze almost instantly..but brushed away.
.
Anyway, hari raya tu kami beramai2 di ipoh...jumaat tu biasa2 jer with the crowds...takde kuih2 raya, takde gi visit2 pon....ada mak and ina masak laksa and rendang also. Org KL balik bawak ketupat. Lemang beli jer. So blasah menda2 tu lah...petang jumaat lepas prayer gi kuala kangsar kejap..tengok cikyah sbb dia tak sihat katanya..the whole lot of us except amran. Dia kejer hari sabtu so tak follow kitaorg balik kg. Lepas tu..terus ke bagan serai..masa ni dah maghrib dah.
.
Lepak2 jer....cak buat mee kari yummm..kena serbu dek kitaorg hahaha irfan ok jer tp byk memerap and macam asik ngantuk jer aku tengok. So aku banyak kena dok bilik nak bagi dia tido. Nak tinggal..karang dia jaga tengok aku takde laks..so stay there jer. Malam tido ngan alang kat sebelah dia..merasa la irfan tido lesak pusing 360 darjah hahaha
.
Come morning semua org sibuk2..ada korban kitaorg whole family buat..ada campur akikah skali..2 ekor lembu sumernyer....aku takdak menolong apa sangat pon just light2 and very minimum jer sbb dok tgk irfan since papa dia takder. Then bawak irfan gi tengok sembelih lembu tepi umah cak tu...lembu tu punyer laa ganaih..gerun aku. Aku la orang paling belakang skali masa nak bawak turun tu. Tp masa nak sembelih tu aku gi depan2 skali nak tengok..
.
Setel tu..tunggu jer la daging siap utk masak2. Masa ni bahan2 sumer ready dah tunggu daging nak letak atas dapur jer. Masak daging masak kicap and rendang daging and sup. Memang sedapppp seriusly!! Tapi kan..aku macam tak makan byk sgt laks lauk2 nya ishh now tingat pulak! tp sup tulang mmg blasah kaw kaw oh my calory!! hahahha
.
Mentara nak siap masak tu irfan jer dah baper round tido. Then around 3pm papa dia sampai....apalagi melepas rindu kat anak dia...jerrr laaaa hihihi...
.
Tido another malam situ......sunday around noon bertolak. Kitaorg gi Queensbay Mall Penang pulak..saje jenjalan..partner i mmg suka jenjalan....shopping barang irfan la aku ni tak sudah. And bought nursing tea jugak sbb production dah merudum....nak up kan balik...tp sebenonyer aku yg dah jarang pumping...around petang kol 6 baru bertolak balik. Irfan tidoooo all the way from bagan serai till nak balik dari mall tu can u imagine. Dia cover tido sbb maybe kat bagan serai orang ramai gomol2 dia and cuaca was too hot..dia tak selesa..ni dapat aircond...lena zzzz la dia.
.
Balik kitaorg lalu ikut kulim -grik - kuala kangsar - ipoh. 6pm - 12am. Sebab nak ngelak jam kat hiway. Amran yg suggest aku ikut jer la sbb aku taktau apa2 pasal jalan ni so cant comment much. Jalan dia jauh sikit tp smooth jer la..kecuali kat sayong kuala kangsar tu dah slow moving..kat chemor dan stop teruih dah.
.
And irfan tidoooo jugak dalam keter...aku letak tilam dia and letak dia situ instead of car seat dia. So selesa la badan dia for long hours drive tu.
.
Okehh esok citer lain laks...


7 comments:

sapalah lagi said...

tudiah jalan dalam pun kemain ya lamanya...

DeLinn said...

i missed irfan sob sob sob

sapalah lagi said...

irfan jer?? aku tak wendu??? sob sob sob

saya said...

tu dia..meriah rayanya...hehehe..makan je la jangan tangguh2, ni kan dah nyesal dok terbayang2 je makanan tu semua. hehehehe.. hugs & kisses to irfan!

Hazelsyd said...

nyah,

heheheh bila dah dapat jalannnn

Hazelsyd said...

na,

i missed him too! tak sabo nak balik

Hazelsyd said...

leeya,

yer betui..time makan tu kena makan betui2..heee mmg teringat2 heee