Monday, September 13, 2010

Raya in sydney

Dah 4 syawal dah kan..bila nak posa enam nih? hehe..
.
1 syawal - friday, as usual pepagi aku ke malaysia hall untuk solat sunat raya. Weather was nice that day. Ramai students yg datang tapi rasanya tak seramai last year. Last year lelaki sampai kena naik tingkat atas kat surau kecik hall tu. Undergrads ramai yg gi solat kat unsw jer while PR (permanent resident) ramai yg ke masjid arncliffe biasanya. Takbir kat mesia hall start kol 7.30am, semayang 8.30am. Lepas setel bermaaf-an dan bergambar2an ngan kengkawan...kitaorg konvoi as usual to few houses. Gi umah nora/jumadi kat eastlakes, then umah kak jee/tn hj zahar-consulate malaysia kat riley park, then kak nora-pegawai mara kat maroubra..then balik umah rehat2. Aku buat mee bandung jer pon, so setel2 sesikit then sempat tido se round. Lepas maghrib depa2 mai umah..wai, nora hazizan, noreen. Lepas tu aku and wai ke umah midah-wife petronas officer kat rosebery. By now ni pancit ngan makan..hehe makan dan makan lagi..huhuu..
.
2 syawal - saturday, ada org datang umah utk house inspection belah pagi. Aku kuor umah jer..gi kmart kat bondi kejap beli some stuffs...then balik siap2 gi ke umah azman/ayu laks kat maroubra..pastu ke mesia hall laks untuk raya open house by msd. Tu diahh umat sebegitu ramai..mmg everyyear ramai..food are in abundance..tp sebab nak queue panjang for each food tu, kami aku wai tak amik apa2 pon..maleh..saja meet up with friends...amik2 gambo..dengo katanya queue sampai 20 minit for one dish..tp kak jee yg ada situ gaks tolong amikkan for us one or two dish..nak bagi merasa. Dia potong queue jer terus sbb dia org penting..org dapur..salah sorang yg masak for that event. Dok sat, then gi beraya ke correlle factory outlet laks hehe..tapi tak rembat apa2 pon..
.
3 syawal - sunday, gi balik correlle setelah made up mind and finalized decisions hehe..yer lah kan..correlle tengah 40% sale, so nak beli baik beli skang..balik mesia sok, rege mahal. Aku pon top up gaks apa2 yg aku ada tu..pastu terus ke umah julie kat hillsdale..then balik jerlah..
.
Tu jer lah sambutan raya kalini...it was okay..the feeling was a bit low this time dunno why..but i enjoyed my raya nevertheless. Best la masa raya ni baru jumpa dish traditional raya yg memacam and sedap2 laks tu..tp sekali pon aku lom jumpa lemang..also masa solat raya kat mesia hall and time gi visit umah kengkawan and officers tu, masa ni lah ada kesempatan utk jumpa kengkawan mana2 yg jarang2 jumpa tu..juga masa ni berkenal2an mana2 yg lom kenal..membina dan mengeratkan silaturrahim...so my raya, overall it was good for me.
.
Ni harini plannya nak back to school...owh yea parcel dari mesia sampai in the nick of time, hari khamis tengahari tu. Kuih2 sumer tak kena confiscate laks rezeki..walaupon ada gaks yg berderai hancuq lebuq..kuih makmur yg aku ngidam tu tinggai tang inti kacang nyer je hehe..but some others ok jer..in fact samprit and tart nenas elok molek jaa..also, hari khamis last week tetiba aku dapat pc baru laks kat opis tu..entah apa mimpinya school tu..agaknya ada bajet lebih kot tu yg depa beli pc baru for us all...aku suka la of kos kan..hehe. Kalau tak silap aku, present pc aku tu pon baru dalam 2 tahun jer pakai..so last week dah transfer beribu2 lemon photo files..ni karang nak sambung with all documents laks..sebelum panggil org IT utk setelkan urusan install and plug the new pc.

5 comments:

Suara Kalbu said...

Selamat Hari Raya untuk Hazelsyd jugak,

Best aaaaahhhh dapat PC baru...

Hazelsyd said...

hi suara kalbu,

ha ah..dah anto ker IT utk buat apa2 yg patut eheheh

saya said...

amboii....raya2 pon corelle tetap le on kan. hehehe.. bagi la sini 1 set, hadiah raya katanya. hahahhaha... selamat hari raya...

Hazelsyd said...

hi saya,

ha tu lah..raya2 pon, bila dengo jer korel sale..tetappp jenguk hihihi...
ha nanti i pos di angin lalu k..selamat beraya..

mak hayams said...

motiff sunggoh raya2 ada gaks terselit correle kans...