Wednesday, January 7, 2009

CCGC Day 3 - Seaworld *long entry yach!*

Day 3 : 29/12 Monday

Seaworld, main beach gold coast

Harini kami lepak2 skit di pagi2 hari...relax2 sikit sbb seaworld bukak kol 10 pagi...breakfast kat bilik yanie sbb dia buat sushi..yummm...plus buat sandwich telur gaks tapau. Then dah siap2 sumer, kami ke Seaworld spt yg dirancangkan. Sampai2 jer kat situ, tuuu diaaaa punyer la ramai umat...ramai omputeh this time instead of chinese yg melambak kat sydney tuh..mmg ramai kaw kaw...ngan panas nyer lagik kan...memandangkan kitaorg dah beli tiket online, so save the time lah. Memang advisable beli tiket online plus a tad bit cheaper too then buying offline. Cuma kena ingat bawak printed pre-purchased tiket tu la utk ditukarkan pada barcoded tiket. Queue tak baper lama walaupon agak lama la jugak hehehe...dapat jer masuk...terus nampak view yg cantik kat dalam tu.. cantik la pada mata aku nih sbb aku mmg suka air2 nih, baik laut baik tasik baik sungai..mmg suker. Yanie ngan aku ngan darwisy skali siap ngan sun hat memasing, terik occay.. firstly kitaorg queue utk naik cable car..sajer jer la.. sbb dari map yg aku amik tuh, the earliest show ialah yg dolphin tuh...and terletak nun di hujung sana sbb seaworld mmg luas kawasan dia. Memang banyak show lah ngan sea lion lah, big bird sesame show lah then apa lagi..dolphin feeding lah...So naik lah kami dua biji cable car ke sana nun.. bawah nih ada gambo2 dia..



Ramai kan?

Owhh harini kami team biru yach! i mean theme hehehehe 

Ni view from the cable car



Dolphin show at Dolphin Cove

Show dolphin mmg fantastic la pada aku...mammals yg paling cerdik....seperti tadik mmg ramai org sbb i think dolphin show is one of the attraction kat seaworld nih...so mmg penuh seat..terpisah ngan farid and yanie coz takder seat yg kosong utk satu group2 gitu..fenuh. Sib baik aku and amran dapat spot yg menarik, quite centre and depan la jugak.. tu diahh ngalahkan bebudak eks hahahaha. Si yanie and farid pulak tu nak kena letak stroller at one place kat depan stadium kecik tuh....anyhow, during the entire show aku dok shoot guna handycam while amran snap gambo.. and i think gegambo yg amran amik nih quite cun2 lah jugak..enjoy occay. Mula aku ingat nak publish video dia..tp dah muga tukang amiknyer tak pro masih amatur gittew... kejap2 terketor nyer kejap2 goyang2 nyer..lenguh occay...jadik lah gambo2 nih eks..Basically the show tuh, instructor tu suruh dolphin2 tu buat aksi2 ala-ala stunt la pada ikan2 tu.. lompat tinggi ler itu ini ler.. and utk dia bagi instruction kat dolphin tu dia guna satu wisel panjang nih and bunyinyer kita tak dengo pon.. one kind of bunyi yg hanya dolphin tu jer dengo *ni amran cakap kat aku laaa sbb dia penah tgk documentary apa tah pasai training dolphin nih* ..interesting la pada aku...and i'm sure bebudak sure excited abes nyer tgk show nih.







Dalam 6 ekor dolphin nih, sekor jer jantan. And depa ada gak open for audience saper2 yg volunteer nak gi pegang2 dolphin tu kan....aku of kos la kemain lagik angkat tangan nyer mengalahkan bebudak! kekekeke tp tak dapat terpilih la pulak...yg terpilih tu sorang adult sorang kid.

Penguin Point

Abes show snap some pictures then next we all menuju ke penguin point pulak...masa nih dah terpecah ngan yanie and farid but tak kisah coz we know depa sure akan spend more time kat sesame beach area tu sbb byk mainan bebudak kat situ.


Anak2 penguin tuh.. aku dok tunggu gaks kot depa nak berenang2 jer..idak laks.. dok keringkan bulu jer tuh..

Sharks bay


Sharks bay nih macam ala2 underwaterworld tuh lah... and also lebih kurang macam sydney acquarium nun...in fact kat sydney acquarium lagi hebat..yg ni kat open water la tapinyer..

Sesame Street beach for kids

Ada satu area kat dalam seaworld nih lah khas for kids...ada rides, ada splash zone and siap food outlet skali kat sini. Kat sini attractive especially for kids la i would think and also they make it so colorful that surely catch the attention of bebudak tuh. So yanie and farid dah lepak kat sini sbb darwisy dok main2 air kat situ with anak2 omputeh yg lain...ni tpt yg si darwisy paling suker lah nih... aku and amran just join kejap jer..tengok2 kejap, amik2 gambo then chalo lah. Kami nak ke wet n wild laks lepas nih which yanie and farid tak join. Memang plan nih sebegini sbb those who have kids sure akan spend the whole day kat sini nyer.. so kami plan to lepak sampai around 3 or 4 jer kat sini la. Si cikpah yg gi seaworld hari kebaper tah kata seaworld nih boring hehehehe dia lepak kejap jer sini...well, i think sbb dia dah masuk movieworld dulu yg a whole lot interesting for adults plus depa takdak kids kan so takkan rasa seseronok yg ada anak2 la... as for me, aku rasa seaworld nih menarik dan nice view inside.



Polar Bear

Cute kan polar bear nih?..beso tau..putih gebu gitu hehehe







Ni tersesat gambo sharks tadi..

Lepas tuh ingat nyer nak terus ke wet n wild dah.. tapi mentara2 tuh kami ronda2 lagi ke kawasan yg ada rides utk adults pulak in a different area than kids' sesame beach zone tadi... ada beberapa rides and roller coaster but aku tak de la nak naik main2 sbb one, my contsraint is nak gi ker tpt lain laks and two, esok lusa ada byk lg rides to hop on to...Tetiba ternampak lak ride yg baru jet rescue.. dia jetski yg sebarisnyer ada dalam 10 ke 12 seats gitu with two seats coupled together on a roller coaster yg quite rendah la..tak tinggi.. si amran dah teruja dah nak naik.. aku baru tengok kat tepi pagar tu jer dah sakit2 perut kecut perut dah dan sampai tersandar-sandar kat pagar tuh belum apa2 lagi..kekekeke tu yg sakan sangat nak masuk sumer rides tuh hahaha....

Amran dok perangat2 aku ajak naik.. dia kata ni takder apa lah.. macam warm up jer utk esok lusa.. adoiiii aku dok pkir2 lagi nih.. takottttt sbb yer lah laju ler kannn...hisyyy tapi tokleh jadik nih...so dalam takut2 tuh aku ikut gaks dia beratur sambil2 tu dok toleh2 ajer kat depa2 yg tgh jerit2 sakan on the ride tuh sambil bertambah nervous.. iskkkk.. masa nak letak bag dalam locker, jantung nih dok dug dap dug dap.. yer lahhh.. aku nih bukan pernah naik roller coaster kind of rides tau.. mmg tak pernah naik rides gegiler2 tuh...agaknyer tuh sbb tingin kot...tp bila dah depan mata, kecut perut usah citer kekekekek..tapi naik gaks..


So, naiklah kami......aku rasa ok jer lah masa naik jet ski tu..belum gerak lagi...cool jugak dalam kecut perut tuh....then... jet ski tuh pon bergerak.....aku kan tak penah naik roller coaster of sort....so aku tak ter imejin lah how fast, how takut naik menda alah tuh kan....tapiiiii dan dia bergerak jerrrr punyer ler laju dan aku tak sangka lak seganaz ittew!! kekeke. Aku punyer jerit laaa dari mula bergerak jetski tuh sampai ke sudah dia benti nun!! kekekek  and all the while during the rides aku buleh dengo si amran dok gelak2 kat sebelah aku???!! Ada ker patut??? kekeke. Sib baik tak pening or mabuk ker...huhhh..masa on ride tuh, aku dok cakap dalam ati.. eeeii bila laaa menda nih nak stop nih.. bila laa bila laaa hahahaha rasain loe!! hehehe. Lepas2 tuh kitaorg beli gambo yg di snap.. tp ya Tuhan buruknyer aku sbb dok ternganga jerit tak sudah!! kekekekeke si amran maintain jer gambo nyer elok dok gelak2 .. Owh btw, kami lunch kat food court dia.. dont worry kat setiap theme park ada halal food and prayer room... anyhow, aku and amran dok blasah seafood jer as a safety precaution.

Wet n wild waterpark

Selesai tuh kami pon bergerak ke depan then later terus keluo utk amik cab/bus ke wet n wild pulak. We decided tak amik cab sbb ada bus stop kat depan tuh..so naik bus ajer ker situ. Bus kat sini i mean so far sydney and gold coast yg aku sempat experience haritu la.. is convenient la.. sbb setiap bus stops ada route map dia siap nombor bus apa nak naik and byk bus/trip lak tu..yg plg penting plus point dia, punctual..so mmg boleh plan our time la...So sampai jer kat wet n wild dah petang around 4.30 plus plus gitu. Terus salin2 baju and meronda pilih2 rides. Biasa ler...aku nih kan.. nampak jer berani tapi bila sumer menda alah dah depan mata mula lah kecut perut kekekekek...so pilih2 jer la rides nyer...

Kitaorg org naik mammoth falls, mach 5, tornado dan apa eks satu lagi tak ingat dah.. gegambo pon ada gaks.. and seperti tadi, mmg gambo tah haper2 muka takut giler kekekeke tp nak naik gaks lagi tuh...Untuk mach 5 tuh tengah kitaorg beratur ada sorang cina hong kong nih tegur boleh dak nak naik skali ngan we all sbb tube dia utk 3 org and bopren dia takut nak naik rides.. so kitaorg ok jerla.. tu yg sempat sembang2 sat.. rupanyer dia pon phd student in medicine kat univ of sydney. Dia kata tadi dia gi nyembang ngan saper tah, maklumla dok nak naik ngan org jer sbb bopren dia takmo naik langsung any rides and minah ni kata lady tuh pon phd students gak.. laa ropernyer ramai research students kat theme park ni eks.. sumer pakat nak lepas tension kat sini kot eks boleh jerit2 hahahahah

Tornado tuh la yg aku ngeri sikit sbb dia macam funnel yg besar giler and tinggi giler.. and memula kita kena masuk ikut terowong yg gelap then bila kita dicampakkan keluo dari terowong tuh terus tercampak ke dalam funnel nih and then akan terpusing2 terbuai2 ikut arus air tuh boleh naik sampai almost 280 degree pusing nyer then only dia terbuai-buai slow down and keluo balik ikut terowong yg lain.. tp fuhh best!!. Dah lepas2 all the rides tuh kami pon just lepak2 jer...gi lepak kat beach buatan nih..mentara menanti movie dipasang.. they call it dive n movie.. movie apa tah depa pasang brendan fraser berlakon.. kejap jer kami berendam situ then nak chalo dah..sbb mlm ni ada appointment laks...Elok2 jer kitaorg mandi manda bersalin baju siap sumer, hujan lebat la sangat..mmg lebat ngan angin nyer skali...then farid pick us up and we all menuju ke umah kak ita and abg din kat parkwood, a suburb nearby nerang.. ni saper laks kan???

Si kyora ada stay kat umah kak ita nih..member pon nak release tension research dia gaks.. aiii gold coast nih mmg tempat release tension gamaknyer eks heheheheh..so dia sudah citer kat kak ita abt us la and very kind of her and husband to invite all of us for dinner. Kak ita and abg din ni sebelum ni reside kat townsville, tpt si ky tuh but dah pindah ker gold coast nih...kak ita a housewife while abg din, a medical doctor. Diorg kata depa syok lagi dok gold coast sbb ramai community melayu as compared to townsville yg ceruk kat atas nun kan *ampunn ky hehehe*. And depa nih kata sejak dok gold coast tu mmg byk kali terima tetamu la friends and families dari mesia...the house is a nice one..baper eks rege..dalam $300 plus per week if i'm not mistaken..huhh bayangkan with that rent depa dapat landed house yg neat and comel while kitaorg nih apartment unit and lagi mahal dari tuh. Anyhow lepas farid fetched us kat wet n wild tadi, kami terus ke umah depa for dinner.. sementelah pulak suburb depa tak jauh dari motel kami...quite senang gaks nak cari jalan...sampai2 dah siap sedia lontong menanti.. sedap laks tuh.. aku tambah ler rasa sedap kan sbb belum dinner campur penat pon sama kan.. blasahhhh 2 kali tambah kekekeke. Lepas sembang2...kitaorg pon chalo.....ngantok and penat gilosss...


Itu ajer utk harini....esoknyer pulak...nantikan sambungannyer yach..

Sneak preview for tomorrow's entry:
Day 4 - Movieworld

p/s: display nyer setting nih dok lari-lari lah..so tak consistent spacing, paragraphing, indent and all... biaq pi jer lah eks.. abaikan...

12 comments:

Anonymous said...

assalamualaikum...


best nyer...
jelez wa...
besok malam wa sampai taw...
tungguuuuuu....

Hazelsyd said...

W'salam fudh,

okeh okeh aku tungguuuu hehehe... nak tunggu kat gold coast eks?? hehehe

anyway, kot ko sunggoh nak datang sini ngan family pon aku sedia terima ngan pintu umah yg terbuka hee hee hee...

Anonymous said...

adoiii dah merasa mu erkk naik segala mala mende.. meks belum tentu kaedahnya.. *gayat juge teman*

Hazelsyd said...

Bat,

aiii ko gayat ker? iskk MK dah lepas, water rafting pon ala-ala macho.. sure yg ni ok punyerrr...

aku siap terkenang kat ko masa naik rides tu thinking that kalo bat ada nih sure lagik best nyer..sbb kat sana yanie, member aku tu tak berani..so sokmo aku sorang jer pompuan together with amran and farid. hehehe

Anonymous said...

tudiah siap terkenangkan meks huhu.. *harus maks pun sakan jeritnya* muahahahhaha

terus tenung tabung gajah laks..

Hazelsyd said...

Bat!!

jerit sama eks? hahaha syokk apa sesama jerit dpd kena gelak dek org sebelah kannnn kekekeke

Anonymous said...

sgt menarik la kak ija :)

i'm happy that u r having fun :-D

saya paling suka gambo yg ade white bear tu...cute la... :)

BUT...it can't compare to the *cuteness* of gambo yg selepas tu :-D ahahaha...sangat cute and very the vogue gitu ;P

takecare :) miss u ;-D

Hazelsyd said...

Naemah,

mmg i had fun la masa kat sana nun hehehe

miss u too!!

Anonymous said...

serius .. mak tak sempat lagi baca ni nyah. tapi mak nyampah la tengok gambar no 2 tu. pasal pa tau .. nampak gambaq tu teruih teringan mawi-ikin yang kemana pun pergi bersama harus memakai t-shirt sedondon gittew. muekekekekkekekeke.


-DL-with-lotsa-luv

Hazelsyd said...

DL,

ko nyampah nyahhh?? hahahahaha aku gelak baca komen ko tuh kekekke

Anonymous said...

aku tak nyampah nga ko la ofkoz. aku nyampah ngan the later couple that i mentioned tu. *motif nak menyampah ngan dia org. but well ... i am not aloooneee ada perasaan gini kaaan. kekekekekek*

ngan ko aku lap u lap u lap u.

-DL-

Hazelsyd said...

DL,

kekekeke tau ler what u meant tu..aku pong lap u lap lap u gaks heheheh