Thursday, January 8, 2009

CCGC Day 4 ~ Movie world

Day 4 : 30/12 Tuesday

Movie world, Oxenford

Wokeh harini kami sangat ler teruja nyer nak gi ker movie world pulak. So pagi nih breakfast aper yer? *scratch head* owhh yea, bekfes maggi goreng..harini kol 9 gitu keluo dah...and walaupon queue panjang, quite cepat gaks bolos masuk kat entrance nyer. Harini Kyora akan join sama.. dia 8.45am dah beratur kat entrance.. So lepas masuk and jumpa dia...manusia mmg ramai lah.. lagi ramai dari semalam.. movie world lagi top dari seaworld sbb kat sini both adults and kids can enjoy to the fullest as compared to seaworld yg kids lah yg paling enjoy nyer.


So, kat depan sekali kat main entrance tuh ada sebatang tiang *err tiang lah kot no hehehe* setinggi 61 meter fuhhhh tu lah dia batwing. Fuhhh mula dahhh kecut perut and seram sejukkk.. sebelah tiang 61 m batwing nih ternampaklah berlingkor2 superman nyer rides lah.. Anyway, farid and amran dah teruja konon2 macho terus nak naik batwing tuh dah...aku??? mana boleh kena tinggallll.. dalam2 kecut perut seram sejuk tuh aku ikut jugakkkk beratur tuh hehehe tp bila ada 2 lelaki macho ngan aku.. aku jadik kewl la sikit.. Queue quite panjang jugak.. Bila tiba time nak launch roket tuh..ala2 roket la..spaceshot gitu kan..dia nyer pegi ker atas tuh kan fuhhhhh berdesup!! Memang menjerit sakan la aku, sure punyer kekekeke..then dia hanya cecah half a second jer kot kat atas then terus dropped free fall! Dia nyer drop tu in 2 seconds huh ngeri! ngeri tapi best laa hehe Selesai tuh, we all cool down sambil jenjalan kat dalam movieworld tuh.


Ni kat entrance dia.. kewl jer lagi...*nyahh harini ko nyampah lagi dak nengok gambo nih>? hehehe*






Lepas batwing, we all beratur nak masuk ke Shrek 4D show. Actually building shrek nih antara yg menarik perhatian laa.. dah la kaler apple green kan ahaks! ianya salah satu character yg popular among kids jugak..Ni queue tak lama sgt...sbb show ada byk kali..kat dalam tu penuh la.. aku sib baik dapat seat 2nd row depan...terasa percikan air ker muka and labah2 menjalar kat kaki aku tu! Tah apa yg betui2 menjalar tuh tah hehe..about half an hr kot show dia gitu..


Next, we all dah lapo dah masa tuh.. so dah merayau2 cari food court halal dia..building dia full with shop lots actually yg jual souvenir2 cuma depa kaler2kan make it attractive and ikut karakter2 yg ada like superman, batman, charlie chocolate, shrek, scooby doo lagi apa.. looney tunes..


Ada satu area tu pulak ada a few keter2 lama so just amik gambo sini..





Lepas tu dalam kitaorg berjalan2..nampak geng2 scooby doo nih tengah jenjalan...then we all decide nak masuk rumah scooby doo.. Aku dulu cartoon scooby doo ni mmg aku suker tgk..ala2 nak nyelamatkan org tp sendiri penakot gaks kan... anyway, building scooby doo nih nampak cam umah berhantu..and namanyer pon scooby doo spooky kan..masuk umah2 hantu nih bukannyer aku berani pon hehehe cuma teruja jerrrr.

So kitaorg pon masuk and queue la..kat luor nampak cam tak ramai org.. so oklah kan.. farid tak masuk, jaga darwisy and also bagi chance kat yanie masuk...takat umah hantu apa la sangat kan...tengok2.. masuk jer tu diahhhh berjela2 beratur nyer dalam building tuh!!! Kat sini lah queue plg lamaaaaaa skali of all! Aku rasa ada dekat sejam aper.. dah la panas, berkuap.. huh..cam nak pitam pon ada..dok teguk air jer aku.. so yg masuk nih aku, amran, yanie and ky. Yanie macam saspens gak muka nyer camner la umah hantu scooby nih kan... tp aku suspect sure ada naik coach ketapi kecik and akan melalui rail ketapi sambil kena kacau dek hantu2 kat tepi jalan dalam gua tu kan.. alaaa cam citer kartun dia tuh la kan..


So, bila dah sampai turn we all.. sedang elok keter tu for 4 ppl, aku ngan amran dok depan, ky and yanie dok blakang...sebelum keter tuh bergerak, pintu gate depan tu tertutup terus.. so tak nampak apa ada disebalik pintu tuh...saspens dah masa tuh.....ceee masa turn keter kami jalan...slow jer.. melepasi pintu tu kami terkurung dalam gua yg kelam dan mengerikan ittew.. tengok-tengok......rupa2nyer.. it's a roller coaster ride in the dark that we only got to know bila dia dah speed up and too late for yanie to regret the ride hehehe, gilosss nyer menjerit la memasing ngan kelajuan keter kami dengan kami tak nampak sangat jalan depan nyer..element surprise in the dark plus the kelajuan keter kami tuh yg buat saspens tuh! dah la aku kat depan! lama2 dalam aku jerit2 tuh aku pasan si yanie dah senyap! hehehe sian dia.. i'm sure kalo dia tau itu ada roller coaster rides, sure dia tak masuk nyer *dah abes ride baru dia cakap, dia dok doa2, mengucap2 dalam hati sambil terbayang farid and darwisy sambil terbayang2 anak dia dapat mak tiri!! hehe*.

Finally keter tu benti sbb dah sampai kat satu pintu yg tertutup.. legaaaaa we all abes jugak ride ni .. kisahnyer belum lagiiii!! keter tu gi reverse laks ngan laju skali sambil turun pulakkkk and ada baper tingkat lagik nak turun tuh.. masa dah selesai tuh kat luar jumpa si farid, dia dah tau dah rating yg nih kalau ikut meter cam meter keter tuh, dia tunjuk cecah zone merah kira mmg thrill ride la dia sajer je tak kabo hehehe.







Abes tuh, kitaorg seperti biasa kena la menenangkan semangat dan perasaan memasing kan.. so teruskan ronda2 sana sini.. jumpa karakter cat woman nih amik gambo japs.. kena queue tuh nak bergambo pon..Then we all gi makan kat food court yg ada jual halal food..mahal la eks banding biasa..air mineral water ajer pong 3.80 dolar sebotol. Tapi sebab panas campur penat jerit sama so mmg berbotol2 jugaklah plain water dibelinyer. Aku and amran as usual makan seafood platter jer..sambil2 makan nampak si marilyn monroe-lookalike nih tgh ronda..




Then selesai tuh..kami berjalan ker area yg lain pulak.. heading towards the wild west falls. Fuhhh aku kalo masuk bab2 rides2 yg babitkan basah2 nih mmg gemor sungguh laaaa... Area yg nih pulak macam small cowboy town and designs of the kedai2 and jalan2nyer mmg cam kampung koboi la kan..



Yanie mmg takmo naik...farid and amran of course naik.. ky laks aku tengok pkir seploh kali nak naik ker idak hahahahah.. aku takot gaks tp nak main gaks so i'm in! racun2 si ky ajak join.. last-last dia pon masuk sama.. si yanie jadik photographer. Queue boleh tahan lama gaks..then bila turn we all...aku dok partner ngan ky, amran laks ngan farid..ada lagi i think 2 more couples blakang kitaorg....so log kayu tuh pon bergerak la gedek gedek gedek slowly....manjat bukit nak sampai ker tpt tertinggi mcm dalam gambo tuh kan utk turun free fall kang...masa nih mmg la kecot perot sangat dah cam tadi gaks..


So bila dah finally naik atas.. and tengah ready kat depan pintu nih bracing ourselves, tunggu nak terbukak jer pintu tu utk di lepaskan kami free fall nih... roper2nyer.. dia leh free fall reverse lakss!! 9 metres reverse fall tuh hehehe jerit ler lagik kitaorg..rasa2 si farid pon jerit gaks sbb terkejut and tak sangka kekeke..bila dah kat bawah tuh...ropernyer log kami tuh dibawak meronda2 sekitar a built kampung org asli..slowly then only baru sampai ker port yg betul2 utk jatuhkan kami ala-ala free fall tuh. Yang ni dropped of 20 metres fall at 70km/hour. Aku tau ada built in camera.. so dah ready ler kali nih.. siap dah senyum nak tgk camera tuh kau..at least nak la satu gambo ride yg tersenyum manis kannn hehehe tapiiiiiiiii....the moment log kami dijatuhkan ajerrrr.....kamera kemana, senyum kemana.. aku jerit jugakkkk sudahnyer!! iskkkk ...basah ler sesikit takder la basah sgt.



Then after that just take some pictures here and there... ni lukisan nih...



After that, we all pon keluo dari area tuh and ronda2 lagi situ..kali nih dah point masuk kedai2 souvenir tu jer..




Singgah sat kat charlie and the chocolate factory.. yess of course depa jual cekelat.. tp aku tak beli la.. sbb tak tau halal ker idak..


Lepas tuh dalam berjalan2 tuh kitaorg terperasan kat hollywood stunt nih boleh takder org queue pulak....padahal dari pagi tadi, this one spot mmg berjela-jela panjang queuenyer..so aku, amran and ky amik kesempatan masuk..yanie and farid dah terpecah sbb sbb gi bahagian kids' rides... byk jugak rides utk kids..ada gak macam ala-ala batwing tuh.. tp of course la pelan free fall nyer kan.. ada gak roller coaster.. ishh tp aku rasa cam laju jugak for kids.. tp bebudak sini kan mmg berani laa... dalam ride2 yg aku masuk and tgk tuh.. ramai jer bebudak laki and pompuan yg aku rasa kategori budak skolah lagi..bebudak mmg tak takot apa eks..berani sunggoh!.


So dalam ni basically depa tunjuk stunt-stunt yg dibuat dgn keter and all tuh..panas yakmat masa nih sbb mengadap matahari.. terbakar rasa kulit..



Walaupon panas terik, still ramai org nunggu dalam tuh nak tgk show dia...



Dah lepak2 dah sikit belah petang tuh.. dah relax2...ingat nak chalo dah..sbb dah penat... yer lah..bila panas kan.. melekit kulit and dehydrated some more so mmg penat ler jadiknyer...tengok2 si amran nih tak puas lagik! Dia tetap nak naik superman ride macam kat bawah nih..dia ajak aku..tp yg nih aku dari mula melangkah masuk jer ker movie world pagi tadi mmg dah set dalam kepala takder confident utk ride yg nih so mmg takkan naik nyer...dia dok pujuk gaks.. tp takmo lah aku.....so amran kata takper dia nak gi naik sorang...ok aku kata.. aku pon tunggu jer kat bawah tuh la nak amik gambo dia....tengok2 masa amran dah queue kat dalam tuh.. nampak farid and yanie.. and farid cam berminat nak masuk main.. huhh berani gaks farid nih eks... walaupon aku tau masa dia queue tuh sure dia lembik lutut gaks hehehe..then aku terus cakap kat dia yg amran tgh queue kat dalam better dia gi join... yer lah bila naik ride ngan kengkawan nih kan.. ada semangat sikit kan..idak ler takot sangat...so naik la depa..








Bila ride nih dah abes kan.. aku sempat amik gambo amran dari jarak dekat..aku boleh nampak expression muka and body language amran.. and somehow i know that dalam byk2 ride yg dia naik dari semalam lagi... yg ni lah dia agak ngeri hehehe..sbb tgk dia nyer body language lepas ride tu dah stop hehe..so bila dia turun jer aku terus tanya dia..mmg dia ngaku pon dia ngeri gaks la yg ni...taktau la kot aku takder kat sebelah dia utk kasi semangat aku nih kannnnn ahaks! Amran kata si farid sebelah dia masa ride tuh kan..tiap kali nak mula free fall lepas naik tuh kan dok cakap.."mati ler aku kali nihhh" hehehe and that ends our ride for that day..Then then kitaorg pon chalo lah..berpisah ngan ky kat sini..



Adoiiiii aku rasa entry aku yg nih dah panjang lebor sangat laaaaaa...penat dah nih marathon tulis utk 4 hari hehehehehe tapi lom abes lagi activity kami utk harini nih...iskkk..Okehhh in few sentences jer...balik motel rehat2 kejap refresh ourselves and all then kami keluo laks untuk dinner. Masa ni cikpah join we all sbb dia check in kat motel yg sama ngan we all....dalam dok pkir2 apa nak makan itu ini..byk restoran dah fully booked...last last we decided tapau pizza ajer kat satu halal restoran sini and gi makan kat tepi pantai surfers paradise... so we all melepak sampai tengah malam gaks.. kedai2 kat sini tutup lewat gaks unlike sydney kol 5 or 6pm udah close..yer lah tourist spot kan...lepas makan, amik2 gambo.. jenjalan.. sembang2...then chaloooooo.






Wokesss tu jer utk harinih... Esok aku sambung lain.

Sneak preview for next entry:
Day 5, 6, 7
daaaaaaa...

p/s: Ayyooo almost forgot..today mark 1 yr of blogging di blogspot nih...so if i stick to the original purpose of why i blog, then blogging for this blog should continue on for a while longer lagik..

16 comments:

Anonymous said...

assalamualaikum....

hepi anivensari yach!!!! continue blogging taw...

Hazelsyd said...

W'salam fudh,

Thanks nyahhh! Insyaallah...and ko pon keep on accompany me here yach for i love having u here!

Anonymous said...

sobenir sobenir....

Hazelsyd said...

Ady,

sobenir adaaaa... tp kak ija punyer laaa heheheh huhuhuhu

lama tak nampak eks..

Anonymous said...

adoiii sokmo sehati berdansa katanya..

paperpun arinih maks jeles tahap 18 gaks.. tak kira.. huhu..

paperpun eeeppiii anibersaryy yach..

Hazelsyd said...

Bat,

tahap 18 eks? heeheh

Anonymous said...

hazel love...

happy 1st blog anniversary dear! hope many more to come yach!!

nice holiday and nice pics too! envy niiii....

mish yew much beb!

Hazelsyd said...

Teesh love!!

where have u been??? why the silence?? bz?? haa tu diahhh berjuta-juta lemon soklan *exaggerate la sikit kannn hehehehe*

miss u much too of course!

Anonymous said...

eeeii nyampah aaa tengok couple baju sedondon warna merah ala2 couple-tegar-kutukan tu. kekekke.

*sebenarnya aku nak kata hat tee merah ni mmg lawa*

wei nork ... best aaa percutian ko ni. syoknya naik semua rides tu. the first ride tu mmg aku serender tak brani naik (ada kat genting ni). tapi paling serender .. hat the last ride yg amran naik tu. cuba ko tanya amran tu .. dia rasa tobat tak?

tu la kan ... nyampah je tengok gambar2 candid waktu naik rides kan. tak penah ada yg semengah .. semua nampak anak tekak (aku ngata diri sendiri niii!!)

-DL-

Hazelsyd said...

DL,

kekekek aku hagakkk dahhh hehehehe tp cun kan jersey tu? hee hee tu jersey rugby ermm ermm mana eks haaa jepun nyer.

weh nyah, yg first tu ok nyahh besttt...yg last tu sbb dia memungkinkan aku utk pening and mabok kan and kang langsung ilang feel percutian, tu aku takmo tuh.

amran tuh entahhh eks..tp aku rasa dia okey jer kot nak naik hat camno2 pon hehehe tp ko nak tau dia kalah ngan aku tang aper tau?? tang makan spagetti, lasagna, macaroni ker haa yg ni sumer dia kalah laa hahahahaha

ehh tapi kan kalo kita together2 ngan bat skali ker gi main2 rides nih sure fun abes kan!! should be tau! kalo ko taknak pong aku racun gaksss buat teman aku! kikikikiki

and yessss..ya ampunnnnn gegambo aku..very the vuruks occay!

ILHAM said...

H

kat Ostolia, laki beli baju pastu dapat free tuk bini ekk....kehkehkeh...

Meran mesti tensi asyik kena pakai baju ala ala boria travel satu ostolia...ahaks ahaks ahaks..

" hey mate, that must be your wife ahh ??"...kata budak tiket rollercoaster tuh kat Meran...ahaks ahaks ahaks..

apa apa pong, fantastic blog beb...thanks alot sebab sekurang kurangnya aku dapat jugak lar melawat ostolia neh....

aku nak teka, esok baju borai kaler kuning gan hijau pulak...ahaks ahaks ahaks...

ILHAM said...

luper..Happy Blog Anniversary and many more to come yeah!! congratulations beb....

ILHAM said...

satu lagi...kawan ko yang ikut ko tuh ala ala cun lah...ada kengkawan mintak ko kasik gambar close-up sikit bley....

tapi tak lar se cun ko tau....ko adalah the cunnest of them all...

..ermmm..bila ko senyum nei lagi lar sweet giler babun...vanida imran pun tak leh lawan ko yer sweetness bila senyum tau...

wokeh...tolong ekk , ka sampai kan hajat ada kengkawan yang mintak ko kasik gambar close up to ekk....aku tukang sampai pesan aja...

ILHAM said...

cett..kengkawan pesan aku suruh cakap...dua dua kawan ko tuh...

ishhhhhhh...ngacau betul lar bebudak neh...ingat aku nei apa? despatch rider ker...

sorry ekk H....dont shoot the sheriff ekk and the messenger ekk..

ILHAM said...

bangun bangun...sydney dah nak subuh dah neh....gei mandi wajib cepat...

kehkehkeh...

Hazelsyd said...

Ilham,

hahahahahah gelak aku nih!

ko mmg suker tau!! kat sini bila laki dia beli jersey, bini dia yg dapat free beb! taktau camana lol

amran sporting ler beb.. ishh tp aku tau ko pong mesti sporting gaks nih kannnn..ntah ntah dalam lemari ko tuh dah bersusun tshirt2 sedondong-dondon ready nak adiah kat bini ko pakai nanti esok esok kan kekekeke

kuning eks? ish ish terer la ko meneka eks eks kekekeke ijau?? definitely not his color! hehe

ermm pasai gambo kawan cun aku tuh kan.. ermmm camner aku nak cakap nih eks.. tak sampai ati laa.. tp sbb ko kawan aku kan.. aku terpaksa cakap gaks la eks..

kengkawan aku kan pesan kan kalau ada ilham mintak gambo depa ker apa ker kan, never never bagi tau..so camana eks..*and aku ada sorang jer kawan nama ilham tau*..so.. terpaksa la turn down your request tu eks, jgn marah aku laks tau! kekekke

...and sunggoh nihhh i dunno where they got that idea!! hahahahaha

ishh mmg kelam kabut sket mandi pepagi tadik! overslept laa sbb kayuh beskal lama sgt mlm tadik! hahahahaha