Wednesday, October 15, 2008

Friend and/or foe..

Semalam sembang ngan a fren of mine nih...jarang sembang ngan dia ni dah....bz beno kekdahnya...tapi aku sentiasa ingat kat dia...dalam bersembang setelah sekian lama tu, terkeluo kisah sorang bestfren aku dulu...


The one mistake yg ex-bestfren aku buat yg aku tak dapat terima dulu ialah dia menipu aku.. menipu aku idup-idup when i thought he was one of my bestfrens...close la, mmg close amatz...aku ada buat research dulu, and masa tu dia tak keje tetap masa tu and i need assistant researcher utk tolong collect data kat KL...aku tanya dia betul2 boleh buat ke dak.. i'll pay and all, kalo tokleh takder hal, kot kot mana aku cari org lain..cuma aku approach dia dulu la...and dia kata, sure no problem.. kengkawan kan katanya...ok..so all set, the questionnaires were given to him.. kita ni dok jauh2....then...bila tiba time dia sepatutnya return the filled questionnaire tuh..dia dok delay delay.. well... i dont mind, kot kot lom siap lagi ker apa...ok...


..but his biggest mistake was.....dia kata kat aku, okeh dah siap dia dah pos by mail kat aku all the questionnaires *utk research, q'aire ni mmg plg penting la sbb data tu, takde data tak jadik research*. Okey la.. aku tunggu berkurun2 tak terima2...i actually got a hunch yg dia tak send kat aku pon.. but i gave him chances.. all too many chances for him to admit.. admit ajer kat aku yg dia tak buat and i'm willing to forgive and forget, knowing that aku akan usahakan alternative lain utk setel kan bab nak dapatkan data nih...but he didnt. He insist on saying dia dah post. Okey, no problem i said.


What i did was....aku amik cuti then gi KL....aku investigate bagai nak rak..trace back mana peginyer q'aire aku.. i'm prepared to tembak & komplen Pos Malaysia lagi for this kind of mistake...when dulu2 kan ada kisah kes surat2 tak sampai nih. In other words, i trusted my bestfren lah nih. Aku pegi pos shah slam jumpa manager bahagian mail dia.. aku masuk bhg timbunan surat2.. jumpa person in charge..mmg aku trace dan selidik giler...tak abes kat situ, aku contact lak pos besar kat kl, aku tepon org sana, org sini...bill tepon usah citer ler..org2 pos mesia baik shah alam maupon kl; the managers in charge, the supervisors sumer been very good and willing to help me in tracing back mana peginyer documents aku tu...sbb depa takot2 mmg depa nyer salah...tp, to no avail. So, aku balik semula.


Tapi tak abes kat situ...in the mean time, aku citer sumer steps yg aku amik ni pada **...yerlah bestfren kan.. sian kat dia dah penat2 collect kan data, tak sampai laks kat aku. Well, ** ada kata kat aku dia pos dari seri kembangan nyer pos...so agaknya ** ni tau aku akan ke seri kembangan laks, dia pon one day call aku, bagi aku no siri pos dia tu. Okeh lega aku. Meaning, mmg betul la dia dah pos kat aku..cuma belum sampai kan...okeh.


Nak jadi kisah, dari kejauhan aku call la pos seri kembangan, cek no siri yg ** bagi aku nih....nak tanya bila di pos nak suruh depa track dalam sistem depa.. sbb dok tak sampai2 lagi nih....and.....and....and....part nih lah yg melukakan hati aku....even masa aku tulis skrg nih pon bergenang jugak air mata aku....


It so happens that, with that no siri, nama pengirim dan penerima adalah cina dan ianya bukanlah bungkusan, just letter... dan dalam sistem depa tunjuk si penerima dah dapat dah pon surat tersebut....and with that, i rest my case...tak kosser dah.


Well, of course drama tu tak abes kat situ....aku email lah si **...citer sehabes2nya.. giving him last, last and last chance to admit his mistake and apologize.. i value the friendship more than the data... i can find alternative way to get it solved, sure thing *in fact mmg setel pon menda alah tu*...but he didnt bulged, he didnt. So, aku lah yg putuskan persahabatan itu...and i still remember being jahat nyer aku i said to him in the email..."kalau document tu sampai kat aku esok, atau sebulan atau setahun atau 5 tahun lagi...aku akan pasti datang mengadap ko and apologize kat ko, i'll do that.." tapi...sampai ke sudah..takde menda alahnyer...



..tu lah kisahnya....naper aku tetiba citer kat sini? ..hanya Tuhan jer yg tau naper aku tergerak tetiba nak citer kat sini sekarang...agaknya ada member lama dok nak tau kisah kot, sbb tu aku citer nih.


Anyway, i've so many times said...people change.....so, berbalik pada skrip2 sembangan aku ngan a fren of mine tadi....


Ija (14/10/2008 12:08:19 PM): apa citer **?

Ija (14/10/2008 12:08:21 PM): ada contact ker?

X (14/10/2008 12:10:41 PM): tu le..** ada anto sms tanya kabo

X (14/10/2008 12:10:48 PM): aku tak reply pun

Ija (14/10/2008 12:11:02 PM): apa citer gamaknye dia?

X (14/10/2008 12:11:02 PM): ntah la...masih agak sukar juga utk mengikhlaskan diri


Ija (14/10/2008 12:11:08 PM): tp kan ...

Ija (14/10/2008 12:11:12 PM): aku sejak2 bulan posa baru2 ni..

Ija (14/10/2008 12:11:14 PM): macam..

Ija (14/10/2008 12:11:20 PM): seolah2 dah bersedia nak memaafkan dia...

X (14/10/2008 12:11:22 PM): tgkle..insyaAllah dibulan baik ni...aku ingat nk contact dia

Ija (14/10/2008 12:11:23 PM): tak tau naper...

Ija (14/10/2008 12:11:36 PM): *kiranya slama ni aku lom maafkan dia la ni*

Ija (14/10/2008 12:11:39 PM): jahat kan aku...

X (14/10/2008 12:11:40 PM): elok tu ja


Ija (14/10/2008 12:13:04 PM): hehe

Ija (14/10/2008 12:13:06 PM): bukan.,,

Ija (14/10/2008 12:13:13 PM): kita kalo nak buat apa2.. biarlah ikhlas dari hati..

Ija (14/10/2008 12:13:16 PM): bukan di buat2

Ija (14/10/2008 12:13:22 PM): kalo aku, camtu la

X (14/10/2008 12:13:30 PM): betoi kan

X (14/10/2008 12:13:41 PM): tak seihklas mana la kiranya tu


X (14/10/2008 12:13:47 PM): nanti aku reply sms dia

Ija (14/10/2008 12:13:51 PM): okeh gini...

Ija (14/10/2008 12:13:59 PM): ko kata aku kim salam boleh?

Ija (14/10/2008 12:14:03 PM): sebagai intro dari aku...

Ija (14/10/2008 12:14:16 PM): then tgk dia ingat lagi dak kat aku.....

Ija (14/10/2008 12:14:24 PM): how many yrs eks it has been?

X (14/10/2008 12:18:52 PM): rasanya bertahun juga tu


..erm..tu lah kisahnya utk entry blog aku harinih hehehe idak kalu takdak idea laks heheheh....bila aku baca2 balik kisah nih kan...ropernya, aku nih keras ati eks..that i have never forget this thing for more than 4 years already huhuuu

24 comments:

Hazelsyd said...

aikk apesal font tulisan aku jadi camtu tak mcam biasa? tak cantik la pulaks

Anonymous said...

macam aku kenal aje si mamat nih....hehehe...

anyway, macam ko cakap, nak buat apa pun biar la ikhlas dari hati...

ko pun satu ja! nape tak suruh aku je collect data tu??? aku kat mana ye masa tu???

kekadang kat sini pun aku tlg sesape yg nak collect data dan aku sentiasa berdoa semoga masa aku nanti, ada la org nak tlg (dgn ikhlas la)...

Hazelsyd said...

Hana dear...

thanks for dropping by..

hehe..macam kenal eks? dan macam tak sangka juga kan?...dah tau tu, senyap2 jer la eks..ko mmg nak tau kan kisah ni..

erm, takper..that's one kind of experience kot..i'm about to leave it behind dah nih..

tak suruh ko sbb this job perlukan someone yg tak keje/free sbb needs to go here and there.. ko tokleh nyer na... but... thanks so much for offering though..

kim salam kat iwan eks..and cium baby ko tuk aku tau! Slamat hari raya..

Anonymous said...

betul tu ja... aku selalu tertanye apa yg dah jadi sampai ko yg rapat pun marah sgt kat dia...baru aku tau...

tapi kalau ko dah maafkan dia, ikhlas dari hati, just forget about it ja.... cuma learn from experience. careful with this type of people in future. aku selalu buat camni kalau aku marah kat someone.

btw, izhan dah tak baby lagi. hehehe.. dah beso anak aku tu... salam to amran dan take care ja.

Hazelsyd said...

Hana,

yeap..bye.. later!

Anonymous said...

hazel... *hugs tightly*

so much of a bestfren ek? always happened like that kan? the best of frens like forever, never thot anything would come in btwn, but then, once jeopardized... that's it!!

i always said to myself, i don't mind losing a friend, but never his/her friendship. it's sad when a friend leaves and takes away his friendship, too!

still, sometimes we hope a new leaf could be turned for this friendship kan? but of course, sincerity stands above all!

ishh!! apa i emo lak ni? mcm sesi luahan hatilah pulak! i ni kan beb... bukannya boleh kalau pasal2 friendship ni taw... huhuhu!

but i know u're a good friend, dear!

Hazelsyd said...

teesh *hugs*

yeap.. true wat u said tu...tapi above all, atas orang jugak segala-gala nyer nih i rasa.. hehe

thanks dear..

Anonymous said...

sah sah berhati gajah gamaknya..

Hazelsyd said...

Bat!!

hahahahaha love u beb!! *gelak guling2 nih* kekeekekek

cekputeh said...

Hmm...tergenang juga airmata aku ni. Itu kisah ko, ja..kisah aku belum lagi.. Because i know what u've been thru. Pegi post office tu..isk..

Memang bukan senang memaafkan lebih2 lagi kawan baik. People can twist dlm sekelip mata aje..

Kadang2 terpikir kan...siapa lagi boleh kita trust 100% selain Allah? Tak ada kan...*sigh*

*Some people say, its easy to forgive but not to forget...
Yeah, it's hard for me to forget..

Hazelsyd said...

Wa..

Thanks wa.. love u always..

Ayu Mohamad said...

Ija..
i was there masa kamu dok sebok calling calling tu.. yup and I can still remember the situation..
tak pe jaa... bila tiba masa nya ia pergi drp hati kamu tu.. masa tu kamu tak akan ingat dah atas apa kesalahan dia tu.. yang penting.. ikhlas memaafkan..

jgn risau risau.. jgn susah hati.. insyaAllah...semuanya akan pergi..
aku doakan agar semua nya baik-baik utk kamu.. okeh?

ingat yang aku cakap tadi tu... *hugs*

Hazelsyd said...

Ayu,

And i know, i know, i know
Part of me says let it go

And i do anything that just feel better
Any little thing that just feel better

huhuuu thanks ayu!! muah muahh gi study nunnn studyyy weiiii!! kekekek

DeLinn said...

apa pasai masa tu tak suruh aku collect data eh? dapat gak duit! *mode mata duitan* hehehehehe

Hana!! ko takda blog ke?. Ni hana kawan ko yg dulu penah dok kat kem askar tu kan ja?

Hazelsyd said...

wehh bior betui ko nih nak tulung collect data! hehe

hana takdak blog na...ha ah, dia la yg dok kat situ tuh.

Norae said...

ija...

harus aku pun marah kalau kene cenggitu.. bukan main lagi berusaha ke pos office.. shah alam, kl.. sudahnya dia tak pos le tu..

apapun.. kemaafan tu kan dendam yg paling indah :)

Hazelsyd said...

Nora,

hehehe aku tak paham beno nyer statement last ko tuh! kekekeke

Hazelsyd said...

Weh, keroje baru ko nih camno weh? okeh ker?

Hazelsyd said...

just a follow up..got this reply from a fren of mine just now..

X texted : salam **, slmt hari raya, maaf zahir batin. Hrp ko sihat2 sntiasa. Nk smpikan salam dr kejauhan ni..Ija krm salam dari australia and ucap slmt hr raya

** replied : salam hr raya buat ko dn family. Aku pun nak mohon maaf zhr dan batin. smpaikan salam kemaafan buat ija. aku mcm biasa, bz dgn anak, kerja dan family. tq sbb ingat kat aku, aku rindu kat u all.

siuttt tul aku nak nangis nih!

alaaa drama jer sumer2 nih kekeke

Sue.Aleen said...

kak ija...
it is easy to forgive than to forget... bukan sebab keras hati whatsoeva. but it's simply like that...

anyway, kak ida tu nama penuhnya saya dah ingat. ida suhana bt aini... kan kan kan... anak si aini taib..

Hazelsyd said...

Sue,

haaa kak ija dah sampaikan salam awak.. mmg dia recognize awak and adha *husband eks* and she looked pleasantly surprise ada org dari mesia berkirim salam kat dia..

Sue.Aleen said...

tulah hikmahnya kenal dengan akak kan. at least ada la terjejak kasih melalui blog akak ni.

kak ida tu memang peramah dan lemah-lembut orangnya. abah dia exec chairman selangor medical centre. dia ambik CPA kan...

Hazelsyd said...

Sue,

ha ah.. and ida tu very der humble nyer orang.. baik jer..

cekputeh said...

Udah tu...jangan dikenang kisah lama...hehehehehe