Thursday, October 2, 2008

2 Syawal

Aisehhh aku termiss hapdet tuk smlm hayyohh..

Semalam balik dari beraya dah dekat kol 6pm... meks teramatz penat... penat menziarah friends serta penat gaks makan! kekeekke

Malam raya
On hari raya eve tu....aku balik tak siap masak apa2 pon despite my plan nak merendang kannn..sebabnyaaa bila aku balik baru lah tingat yg aku lupa nak kuorkan daging dari fridge.. aisehhh...maka.. pepaham la kan.. bila dia nak de-frost tu.. boleh jer masuk dalam microwave.. tapi kan...erm actually aku macam tak berapa prefer nak de-frost dalam microwave..vodos kan? hehehe i have always preferred to biar dia de-frost secara semulajadi * tu diahh ayatt*..so slalunyer pepagi aku keluo dah ayam or ikan or daging dari fridge utk masak petang or mlm...

So, aku melepak jer la mentara nunggu daging tu de-frost...owh amran balik lewat pulak last day posa haritu.. tuntutan keje...minggu ni harus dia balik lambat jer..OT sokmo...so aku gi beli tapau food tuk berbuka jer la...lepas aku pekena my all-time-feveret chicken wings..aku bantai ngantuk tak hengat.. tah pesal....so aku dah ter-doze off kat sofa dah se-round....terbangun balik around 9pm dgn segar sekali...terus ke dapur....baru sibuk2 nak buat rendang daging hahaha *never liked to do last minute thing, never was... but i guess ppl change! LOL* and then rebus ketupat pulut instant dalam rice cooker... so pepaham jer la kol baper siapnyer kan....rendang tu kejap jer preparation nyer... campak jer sumer tu dalam kuali, api slow... then melepak kekeke..in the mean time, amran vacuum rumah, kuorkan pinggan2 mangkuk sesiap utk open house next week and put them aside...so, all in all, sudahnya siap kol 12.30am kot... fuhhhh berbangga ngan diri aku boleh bertahan mata sampai kol 12.30am hehehe *yer lah dah tido tadi kannn*..

1 Syawal

Perasaan itu kurang...seperti yang dijangka dan dirasa-rasa akan dirasakan...yeap...because half of my heart pegi bekerja bersama amran *ahaks* tapi half lagi looking forward nak makan & bergather-gather ahahhaha. Cikpah picked me up aorund 7am gitu...sian kat amran.. baru dia ngaku kat aku dia sedih....sblm2 ni aku jer dok cakap..member senyap jer...*lepas balik keje smlm dia kata, tengok aku masuk keter ngan cikpah dari tingkap, dia sedih sangat huhu*..Surprise surprise!! Abah aku msg wish raya sampai 2 kali... tu yg buat aku sebak tu....abah aku ni sokmo cool jer...hrm...tapi.. bila dia yg beria wish mlm raya and pagi raya tu..sedih laks aku..uhuk! uhuk!..seperti yg dijanjikan, aku sms ler kengkawan yg hangkat tangan nak soh aku sms depa kannnn...also, thanks to fudh, DL, yatz, bat and ayu for your ingatan pada aku yg jauh dimata....and aku tepon umah ipoh pagi raya smlm...aku kirim gaks la duit raya kat parents sesikit mana mampu..serta kat anak2 buah aku tu jer...

Malaysia hall @ Randwick
Anyway, gi mesia hall...rasanya macam tak seramai last year lah kot... or i have forgotten already...seronok berjumpa2 dan bersalam2an serta bermaaf2an tidak lupa jugak bergambar2an...lepas setel, makan2 kat luar...lepas tu aku, cikpah & gjoule, yanie & farid ke centennial park utk sesi fotografi yg formal *last yr aku and cikpah yg gi situ bergambor*..after a while...kami pon memulakan langkah 'jalan-jalan hari raya (JJHR)' as follows...

Rumah Sal & Sazly @ Kensington
Kami mmg berkonvoi skali ngan yanie...kat sini bertembung ngan Insan & Lia, Affan & Ida. Sal buat sup yg famous dan sedap skalik!...paham2 jer la aku ni bila soto & sup kannnn tokleh resist one kannnn hehehe..start dari sini..si Insan memulakan rejim dia dok nyakat aku sampai ke petang tau!! sbb cik abang aku takde...jahattt!! :P. Farid pon join skaki.

Rumah Ustaz Zuhir @ Matraville
Dari umah sal & sazly, kami ber-empat keter ke umah ustaz kat matraville.. very the meriahs kat sini sbb ramai amatz kan.. ngan officer, PR, student mesia hall serta postgrads berkumpul.. makanan pon meriahs gaks... aku melepas rindu pada laksa kelantan sampai aku tak usik my-all-time-feveret laksa utara...jumpa kak mai berserta si barbie doll amelia yg comel amatz amatz amatz! yg share the same birthdate with me, love it!! Aku mmg suker giler ngan si amelia tuh. Bila setel2 dan rumah ustaz dah penuh amatz..kami pon beransor..

Eastgarden shopping centre & Maroubra Beach *umah cikpah*
Singgah kejap kat eastgarden, cikpah nak grab hadiah for anak abg Is yg satgi nak gi visit..serta drop by umah depa kat maroubra beach japs nak semayang..

Rumah Syamil @ Kingsford
This is the first time gi beraya open house umah syamil...last yr dia ajak, tapi tak dapat datang.. syamil ni dah ku anggap macam adik sepupu lahh sbb dia dok dekat2 ngan my mom kat ipoh.. mak pak dia baik ngan my parents sejak menjak tau kami go to the same univ. He cared for me as much as i cared for him. Anyway, bila sampai ramai la kengkawan undergrads dia datang.. depa share 3 buah rumah consists of 15 org buat open house... i tell u.. food dia mmg sedap!! seriusly.. mmg sedap dan sama standard ngan masakan kenduri wedding! nope, i'm not exaggerating this time...syamil kata ada chef yg pegang tetiap satu dish dan ada assistant yg nolong.. depa buat nasi tomato, ayam masak merah, rendang daging, caramel, dadih dan kuih2 raya...andd.. mmg sumer tu rasanya standard restoran sedap nyer standard laaa.. aku tak abes2 puji syamil and his housemates smlm.. mmg kagum..sbb aku rasa aku pon tak le sepandai itu masak gini2 kannnnn..even caramel dia pon.. very der smooth and creamy and just nice tak manis sgt.. perfect lah in short! heheheh udah udah, u got my point i think kekekke. Masa nak balik si syamil tu tapaukan tuk amran nasi and lauk... hehe

Rumah Abg Is & kak nira @ Eastlakes
Lepak2 kejap...sembang2 kejap ngan abg is and kak nira...depa dah nak abes dah study depa and should balik by end of this year la.. abg is tu walaupon bila jumpa kat mesia hall dalam majlis2..nampak senyap.. tp sembang elok jer kat umah dia...best aa sembang ngan dedua tu...berlontong katanya kat umah nih...

Rumah Erin @ Eastlakes
Sesampai kat umah erin, bertembung ngan asrul & wai, fiza & lokman, fiza & hisham and beberapa lagi... member nih buat mee rebus dan soto....so, walaupon dah makan soto tadi, still aku makan soto gaks lagi sini dan tak usik itu mee rebus sbb tokleh masuk dahh kekekeke

Rumah Is & Khairul @ Kingsford
This is our last stop...walaupon setiap rumah aku jamah serba sikit.. stillllll tegak gaks aku dok smlm hahaha...kat umah Is, bertembung ngan insan & lia, roslan, hazizan & nora, yanie & farid..aku all the way mmg skali ngan cikpah & gjoule sbb tumpang keter depa. So, ber-nasi lak katanya kat umah Is..serta mee jawa...sbb ni my ex-neighbour kannn so aku makan ler jugak apa depa idang tu kann..walaupon mee tu baper urat jer aku hambik kekekeke...Is tapaukan nasi beriyani dan sate depa tu for amran..*huhhh murah rezeki amran smlm walaupon dia tak join*...

So..

Tu lah umah last....cikpah drop aku kat umah.... by the time, aku flat dahhh.....tu jer lah kisah first raya aku.. erm.. lauk pauk dan nasi tomato & beriyani yg ditapaukan tu....harus harini aku tak masak la..esok pon harus masak nasi jer.. lauk berlambak! Alhamdulillah la kannnn...

2 comments:

ILHAM said...

H

ko masak rendang hati aja lar ekk...kehkehkeh...

raya kat sini besh giler beb...fuhhh....

kehkehkeh, nyakat ko aja ekkk...

Hazelsyd said...

Ilham!

kekekeke wehh rendang daging tu menjadi laaa..sajer je tau!

best eks raya kat sana kannn??
mana lagi byk yg ko makan smlm...rendang ngan lemang ke atau obat demam? hahahahaha

cepat-cepat sihat weh..