Monday, May 19, 2008

Perasaan sekali skala..

....kadang-kadang terasa juga macam nak break down....... break down kat sini bukan maksudnya nak mengalah yer... tapi macam rasa nak menangis pon ada....seingat aku...belumlah lagi to that extent....mungkin di masa2 depan... bila kepayahan itu di tahap maxima...ye lah... dgn tanggungjawab2 yg dipikul...hidup di perantauan..dengan pengajian yg pada aku..rumit la..ditambah pulak dgn aku yg ala-ala lemmss ni kan....belah siang buat keje (study lah kan).. mlm (skrg ni mlm la kan kalau dah kol 6.30 or 7pm tu)... tengok pulak hal-hal rumah.. dapur..kemas jugak sesikit....lepas tu.. fikiran pada study tak stop disitu jer semasa balik dari school tu...lepas setel2 hal rumah.. tengok2 gak sesikit study balik... kalau ada submission.. pepagi sepi'i tu tgk lagi.. (ni sendri cari pasal la kan)...dan ianya akan berulang... berulang semula setiap hari bekerja....

Beza tak agak2nya kalau belajar PhD di mesia? Sama jer agaknya kot eks...Beza tak agaknya kalau berada di mesia dan bukan PhD student?..Sama jugak agaknya kot eks.. dulu pon bukan tak penah experience ni sumer kan....balik keje.. tgk hal rumah atau dapur pulak kan...cumanya.. lepas setel2 tu.. relax dah la kot.. takde apa nak pkir dah kot...workwise or study wise lah maksudnya...boleh ke Jusco, Ipoh Parade.. tgk wayang sesuka hati...punyer le kerap tak hengat aku tgk wayang dulu masa kat mesia....kat ipoh laaa... kelantan mana ada wayang....dan punyer le kerap aku ber jalan2 ala2 cuti-cuti mesia...bukanlah maksudnya aku nak komplen ke apa kan... in fact.. aku rasa jarang aku komplen... plg tinggi komplen pon slalunyer pasal study jer... pasal life tu aku put aside memikirkan di mana2 pon tak de bezanya kot...

Kalau kat mesia ni.. dah sah dah....sure more than often aku beli ajer lauk kot.. or makan kat luar... macam sebelum ni kat mesia masak sangat pon kan? hiks!.. kat sini boleh laa nak beli ajer...sbb nak cater to the time constraint plus takyah gaduh2 nak kemas2 dapur sangat kan... tapi... bosan lah kan... plus bila nak berjimat dan menyimpan-nyimpan nyer kan? Tu takde anak lagi tu...

So.. kekadang tu.. bila tiba masa-masa yg aku seolah-olah rasa macam nak break down jer dgn semua ni.... aku akan teringat yang.. kalau student PhD.... blajar di perantauan.. bawak family.. ada anak.. anak yg lebih dr sorang.. nak pulak anak kecik...kalau nak extreme lagi.. dua-dua laki bini blajar PhD.... maka.... aku seharusnya bersyukurlah kan.. dengan setakat ini jer ujian dan dugaan dari Allah...agaknya.. aku hanya mampu menangani setakat ini jer dulu kot....tapi.. aku rasa kalau aku ni seorang yg pandai.. pickup tinggi.. analatical skills power......writing skills power.... berkeyakinan tinggi..etc etc.. sure takde masalah sgt kot no? Sure tidak akan selalu didatangi tekanan2 berkaitan pelajaran kot no?

Sabar ajer lah yer...

3 comments:

Anonymous said...

ada je kenal org yg laki bini buat phd dan anak 4 org bersama mereka :D

Hazelsyd said...

Ady,
Itu ler.. macam kak ija cakap.. kira tahap kak ija ni.. idak le teruk sangat kan... and patut bersyukur lah kan...

Rasa2nya kawan Ady tu kan, mesti dugaan study depa dipermudahkan tu...all fair and square. Bukan square root tau atau power root!! *lariiiiiiiiiiiii*

Anonymous said...

huh sempat lagik mengenakan adik dia yg manje nih :p