Monday, December 1, 2008

Tuhan menguji..ni karangan panjang nih.. tp korang baca gaks tau!

erm.. panjang citernyer nak citer nih. Okes citer pasai presentation dulu.

Overall, the presentation went ok jer. Aku sampai dalam kol 10am, registration ends at 11am..then ada keynote speaker sampai kol 1 then session start at 2pm and my turn 2.40pm. By then, aku dah ketaq..boleh pulak room aku tuh full house la sangat..sampai ad ayg berdiri2.. in contrary with some other rooms, my fren kata ada yg lengang.. ada yg sedang.. maknanya, electronic marketing nih tgh booming.. i mean, byk issue2 baru pasal menda nih..... hrmmm..however, entah naper idak ler aku ketaq sangat laks. Anyway, in the beginning of my session, aku dah position my paper as a work in progress of a PhD work.. so as soon as i said that i noticed many nodded their head after i said i look forward for their constructive comment. Tapi aku macam ala2 tak baper puas ati ngan pstn aku sbb aku rasa i went a bit too simple with it....sbb mengejor masa 15 minutes.. ada slides yg aku go just like that jer..mula2 15 minit rasa cam lama.. tp the next thing i know aku tinggal 5 min jer lagi. On the questions, 2 soklan ditanya pasai malaysia context which i can answer both and the rest were all brilliant suggestions. Sangat bagus! Depa macam tah eks..mmg bagi suggestion la..buat aku lega..
Tu jer lah kisah ttg presentation. Lega dah setel. Tapi lepas ni byk keje nak di buat lagi nih in order for me to take note of their comments tuh.

Ni nak citer lah nih pasai Tuhan menguji nih...brace yourself.

Abes konperens, aku and johra menapak ke train station.. stop kat lidcombe aku kena transit utk ke circular quay. Aku galas laptop bag kat blakang, tangan pegang blazer and gantung handbag coach. Dok dalam train, pkiran menerawang mikirkan apa action plan seterusnyer nak buat on my research nih lepas dapat komen2 membina tadi. Sampai station circular quay, aku turun.

Tak sampai 5 saat, aku sedang menuruni escalator.. tetiba!!!!

Aku notice handbag aku takde!! Berderau darah aku!!! masa tuh aku dah 5 anak tangga turun.. aku realize i left my handbag in the train!!!! aku rasa macam mimpi jer menda nih jadi! And it's a brand new coach handbag with my passport, purse, handfon, camera, ic mesia, unsw student card, insurans card, ic and kad pencen mak aku, kredit kad, maybankard dan lain2 yg tak baper penting. Mengetor aku masa tuh!! passport aku wehhhhhhh!! then ic and kad pencen mak aku!! gilerrrr. mak aku ada regular cek up kat spital..sudah laaaa!! Ok sambung citer

Berlari aku turun escalator and naik balik.. of kos train dah jalan. masa nih aku mengetor taktau nak cakap sbb i never imagine i would lost my handbag with my passport in it!! dan dan tu aku teringat si joebangla kawan si ina kat NY tuh!..then aku terus masuk control room dia terus kabo kat org dalam tuh. masa ni suara aku terketor2 tp lom sampai nanges lagi. nanges kang org leh take advantage laks kat aku. masa tu aku rasa tak sampai 5 minit lagi train berlepas dari tpt aku tadi. org tu terus call stations2 seterusnyer and describe my handbag. aku taktau nak cakap perasaan aku camana sbb aku satu sen pon takde, no fon whatsoever. mentara org tu call station2 berkenaan, aku keluo aku gi pinjam henfon this one lady ckp kat dia aku hilang handbag no fon and i need to call my husband. sib dia baik. then aku call amran soh amran call nu lady tu balik. amran terus naik keter datang ke CQ tadi. then after that aku masuk balik control room tuh and wait.. org tuh tepon sana sini.. tp masa tu guard tuh tak jumpa dah handbag aku. aku taktau nak cakap camana sbb i cannot imagine hilang ids and all kat foreign country. apatah lagi ic, lesen dan segala kad2 mesia tuh. blank kejap kepala aku!

Then officer datang citer kat aku.. depa dah contact tp tak jumpa...what they can do is amik contact nu and will contact me bila dapat balik. masa nih aku takde perasaan samada akan dapat balik ke idak.. yg aku tau, i trembled inside! then turun kat bawah sama2 dia..aku tanya dia cases like this before, ada tak yg dapat balik.. dia kata in most cases dapat balik.. maknanya org hantar ler brg yg depa jumpa ke station.. but still bad luck can happen to anyone! mentara tuh aku tunggu amran. masa aku tgh tunggu amran tuh, kepala aku ligat pkir apa tindakan aku seterusnya... dalam kepala aku dah sah dah esok dan lusa tak ke konperens, gi balai polis lodge repot, gi msd tanya pasai all malaysian cards tuh and nak kena tepon segala pelusuk dunia nak cancel cards and all. Tuhan jer tau masa nih perasaan aku. tapi..tetiba aku ter think of something and tetiba terasa macam the passport is not in that handbag. aku tak ingat.. tau tau jer lah bila panik nih, mmg tak ingat haper.. hatta officer train tuh tanya aku which carriage aku dok mana aku nak ingat.

Bila aku terasa-rasa yg passport aku tuh safe, takde dlm handbag coach tu.. entah camana hati ada tenang sikit.. sbb my biggest and biggest concern is passport tuh! amran sampai jer terus aku tanya pasal passport, and dia kata as soon aku balik dari mesia hr tuh aku ada bagi dia soh simpan *sbb aku dah ada student card sbg id utk kemana2*. so lega sikit.. sikit jer la.. now my 2nd concern is ic and kad pencen mak aku.. sbb dia akan ada regular cek up kat spital sana.. matiiii aku kalau ilang.. menyusahkan mak bapak ler namanya nih.. lepas tuh aku & amran balik umah dgn aim nyer esok nak kena ke unsw buat student card baru and report student insurans card aku sbb aku takde id skrg nih. masuk jer keter, aku terus tepon anz *bank aku* and cancel kad bank aku just in case. then aku tepon ina soh cari no maybankard and aeon kreditcard. terus aku tepon aeon and block kad aku tuh. masa nih dah lega and clear sket kepala aku. tinggal lagi issue all the malaysian cards tuh and plg aku risau is my mom's ic and kad pencen tuh. benda nak jadi macam nih lah.. betul!

Dalam keter, amran kata call henfon aku.. aku mula taknak sbb takot.. sbb macam tokleh terima kenyataan kalau fon aku unreachable sbb if so, sah dah ada org rembat bag aku. dua kali amran soh call aku taknak..sbb takot ngan outcome dia..tp amran kata kena call jugak sbb nak tau apa jadi. so i called. first ring, no answer. 2nd ring there was an answer!!

A lady picked up.. aku macam ter uu aa uu aa kat fon..then dia cakap, "are u the owner of this henfon?" baru aku boleh bercakap.. my first sentence was .." yes! u found my handbag? *with trembling voice" . Dia kata "yes, yr handbag is safe with me, i can give u tomorrow in the city or can courier it to u". Masa nih..entah kenapa hati ada sikit lega..then aku cakap kat dia, aku nak gi umah dia mlm ni amik henbag tuh and dia bagi complete address and henfon nu dia. dia kata, dia call the last person yg aku call iaitu Johra and tanya camana dia leh contact aku nak bgtau yg aku tertinggalkan handbag coach aku tuh. johra kata hanya esok baru dia leh jumpa aku kat konperens.

So, balik umah, bukak laptop terus google address minah nih, an aussie by the name anita..amik direction kat internet, bawak laptop dalam keter *sbb mobile broadband* and terus ke umah lady nih kat kingsgrove, beverly hills. mmg senang nak cari umah dia... and bila dia keluo umah jer dia terus bagi henbag aku and i hugged her tight and long! she's a young and sweet aussie lad dalam lingkungan umur 25 gitu kot.. working already...i got my handbag back! with all things un touched in there! aku mmg cakap tima kasih sgt2 kat dia..sembang2 kejap then balik lah.. Tuhan jer tau macamana bersyukur nyer aku tadi..masa ni dah kol 9pm lebih gitu. Aku lost tadi dalam kol 6.45pm gitu kat circular quay.

Kisahnyer, minah ni naik kat circular quay jugak.. kiranya tadi aku selisih ngan dia kat station nih, aku turun dia naik. and dia kata dia nampak hb aku tuh and thought baik dia amik and simpan and try contact aku sbb takot jumpa dek org lain lom tentu depa antor. rupanya dia kata dia nampak kat mascot nyer stop, guard dalam ketapi tu dok kehulu kehilir berkejara2n dalam train *benonyer cari henbag aku* tp minah ni taktau. itu lah dia citernyer... kiranya.. my henbag tadi tuh was lost in less than 1 minute sbb rupa2nya it was in the safe hand of anita. thank u anita..may god bless u for this good deed u did for me tonite...

flashback..

Sebenarnya things have not gone right, right from the beginning dari pagi2 tadi. I shoul;d have known yg ianya signal utk sesuatu yg tak elok terjadi tp aku ingat ianya berkenaan presentation aku..but when my presentation went well.. aku lupa dah pasal signal nih thinking that aku pkir bukan2.

Dari pagi, aku nak bawak burger fillet of fish, boleh tertinggal atas meja dapor..plastik dah siap2 nak bungkus *jarang aku tertinggal bekfes or lunch pack aku*..then..despite dah recce smlm, aku leh silap train jugak pagi tadi sbb smlm depa tutup satu platform tp today bukak pulak platform tuh and aku patutnyer dok kat platform tuh. so aku transit sampai 2 train before naik train yg betul.. anyhow, sampai still on time as planned. pastu, aku pakai kasut hush puppies yg agak baru la..tp masa aku pakai kat airport last time balik *bukan baru2 nih*, ke hulu kehilir..takde apa pon.. ni hanya jalan sikit jer.. dah melecet kaki aku and luka.

hrmmm.. itu lah dia.. things have not gone right from the very beginning..aduhaiiii Tuhan jer tau perasaan aku....hilang handbag tuh dah one thing.. tapi.. boleh terjumpa balik with ALL its contents in less than 3 hours is another thing..something that i will never forget...it is a miracle indeed for me..

Dalam perjalanan balik dari umah anita tuh, i dok pkir ajer.. hrm.. ni sumer ada peringatan dan pengajaran yg Tuhan nak bagi and tunjuk pada aku nih...entah lah..my mistake was, masa dalam train on the way back tadi, aku terlalu taksub pkir apa step aku seterusnya pertaining to my research that bila sampai ke circular quay nyer station aku terus turun.. tp in less than 5 seconds aku teringat handbag aku.. sib baik bukan dah jauh dari train..tapi masa berjalan ke parking keter ngan amran tadi.. entah camana terpacul kata2 dari mulut aku.."ija rasa dapat balik henbag tuh"..tp amran diam jer tak cakap apa..alhamdulillah sangat2 dah dapat balik..

hrm..tu lah kisahnyer.. what a day! what an evening!..so esok aku gi lah konperens tuh yg idak kalu aku dah kensel nak gi.. dah ilang semangat nak gi konperens dah kejap..

apa2 pon, alhamdulillah dah jumpa balik..and i pray that i will never, never, ever have to experience such a worrying torture anymore..

18 comments:

jane said...

salam ija,

nasib baik x apa2, syukur dapat balik ek. baiknya anita tu....

ummi of triplet said...

uish....adventure sungguh kehidupan ko smalam. aku tak penah bawak passport pun pi mana2. elok dok simpan dalam almari.

Anonymous said...

aku yg baca ni pun leh berdebor2 dada nih....lagi kan ko, but syukur dpt balik bag ko tuh

arc

DeLinn said...

syukur alhamdulillah. kalo dak, mamposs nak kena melayan royanan ko dalam sebulan kekekekeke **lariiiiiiiiiiiiiiiiiiii**

Sofya said...

salam H..

alhamdulilah..psstt..berangan ker?..hehehe

cikya pun pernah kena cam tu..be4 accident..cikya dah langgar pagar rumah..*tak kuat sgt*..dada dah berdebar..*petanda tuh* tapi cikya terus gak kuar..pastu accident tak jauh dari rumah..mujur tak teruk..avanza cikya jek yg sebulan kat sepital..hiks

tentangseseorang said...

handbag...
alwizzzzz selempang dekat badan yer. tak kire la duduk ke berdiri.

Anonymous said...

nyah.. maks nyer advise is takyahler bawak sekalian alam hb atu katanya.. coz banyak beno gayanya mu nak pegang.. so maybe terlupa kengkadang tuh...
why not sumbat sajork deh lam beg galas mu atu bah...

paperpun alhamdulillah dah juper balik dok... take care

Anonymous said...

assalamualaikum....

alhamdulillah...
semua selamat

amin

Anonymous said...

nko terbang ke sydney
wa balik ke alor setar ari khamis
nenda wa meninggal dunia...
moga roh nenda wa dikalangan org yg beriman

amin...

Ayu Mohamad said...

syukur alhamdulillah.......

Anonymous said...

a'aa kak ija,saya pun setuju.

1st, sentiasa galas beg. Letak atas seat, kekkdg lupa.

2nd, bawak yg perlu je. Yg lain, simpan di tmpt yg selamat.

Alhamdulillah ending nye ok :)

Anonymous said...

ija, your stories made me berpeluh la....from the presentation till the lost of your handbag.

Alhamdulillah, happy ending....next time, all the important doc to be placed in your laptop bag and your handbag, ikat ke, lilit ke or whatever janji tak tertinggal... hehe...

take care dear!

Hazelsyd said...

Dear beloved friends,

Jane
Cikpah
Arc
Ina
Cikya
Ady
Bat
Fudh
Ayu
Naemah
Hana

Thanks so much for your prayer...and thanks untuk kata2 nasihat tuh..alhamdulillah..

Sebenarnya, mmg aku sokmo tinggalkan sumer malaysian cards tu di rumah, amran simpan kan.. tapi since aku baru balik dari mesia and terus kelam kabut prepare utk presentation, aku terlupa & tak dan nak take out bagi kat amran..and then it happened..

I believe my biggest mistake was my carelessness.. stupid careless mistake i made masa atas train kat circ. quay tuh. Lagi satu, masa pagi nak pegi konperens mmg aku letak henbag dalam laptop bag, tp masa balik..lom letak lagi and i forgot to letak.

Aku rasa kalau aku tak jumpa henbag tuh, it will be sometime before i can forgive myself for this kind of careless mistake.

In fact, sampai ke skrg nih, scene2 tersebut masih bermain2 dlm kepala aku..still aku salahkan diri aku jugak sbb buat careless mistake.. and of kos on top of everything, menda dah nak jadi and Tuhan sememangnyer nak menguji aku..

Apa2 pon, thanks alls..

Hazelsyd said...

Fudh,

takziah atas pemergian nenda ko.. aku taktau until today ko kabo.. al fatihah utk arwah.. semoga rohnyer dicucuri rahmat...

Anonymous said...

moral of the story....dengar lah cakap suami. patutnya amran dah kata call tu, call lah...degil! Anyway, hidup amran!

-feat-

Hazelsyd said...

faizah,

kekeke yer betullll tepat skali! hahahahaha

Anonymous said...

hi Hazel..penat dan tak sempat baca..nanti bacaan..tengah kalot ni..

Bok D

Hazelsyd said...

hi BokD..

takper.. tp nanti baca tau..apa yg kalot beno nyer tuh hehehe

ok so u sihat2 lah nih eks hehe