Sunday, September 7, 2008

Once upon a time..'first time buat, first time kantoi!'

..kenangan 'bercuti puasa' beberapa tahun dulu...

Selalunya kalo aku cuti posa, kalo kat rumah mmg aku blasah makan dan minum..family we all okay jer..takde nak terangkat-angkat kening...tp of course la idak makan depan depa kan.. cuma depa paham2 sendiri jer la bila lauk bersahur tu ditinggalkan sikit untuk 'orang belakang'...rumah kami takde budak2 dulu.. seingat aku....by the time anak2 menakan yg hengaq dah ada kat umah tu..kami dah berpuasa elsewhere, di KL or Kelantan lebih kurang..

Kalau masa aku keje dulu mmg jarang time cuti posa aku makan kat ofis.. in fact, takde pon..tahan perut jerla kan.. sbb macam segan pulak nak makan..eh eh ada skali masa kat Kelantan, dok nyorok balik lemari bilik aku makan sandwich sardin sambil sok sek sok sek ngan zurina..masa ni aku ada 2 other roomates...sumer pompuan..

Masa aku keje tekom kat KL dulu pon.. laaaagii la aku tak makan kat opis sbb ofismate aku ramai laki yg pangkat abang-abang pada aku. Admin2 assistant kitaorg dulu mmg rajin le masuk pantry dan tutup pintu masa lunch di bulan posa.. maksudnya.. paham2 jer la org pompuan kann tengah off posa la tu.. Walaumacamanapon, aku segan sangat nak masuk makan kat pantry tu di bulan posa sbb ntahhh walaupon sumer org tau..tapi aku macam segan nak makan sbb bila nak kuor dari pantry tu kang.. kot terserempak ngan bebudak laki tuh...segan. Clerk2 kitaorg tu siap biasa order dari restoran lagi lunch or sometimes KFC and whatnot..heheh.

Anyway, setelah teruja ngan depa2 yg selamba ajer..so one day aku tingin laa nak makan jugak dalam pantry masa posa..nak order gak la cam depa..ingat lagi, masa tu Jumaat.. okeh la bebudak laki gi semayang jumaat kan.. ok la makan time tu..so bebudak clerk ni amik order memasing yg cuti dan hr tu, aku yg tukang call place the order. Alright setel. Al-kisahnyer lambat la pulak nasi tu sampai.. ni nasi mamak ni.. lupa dah, beriyani kot....tunggu punyer tunggu tak sampai2 *agaknya ramai customer kot!*..sampaila dah habes Jumaat, lunch time tak mari lagi..agaknya we all order lambat kot masa tu..

Al-kisahnya...dalam 2.2o or 2.30pm gitu, opis aku tu mmg meriah ngan bebudak laki yg baru br masuk opis..biasanya lepas Jumaat ni mmg riuh rendah..tetiba!!

..datang sorang mamak nih kat muka pintu department we all...department we all tu macam one long office area and divided into cubicles....so macam ala-ala kawasan luas mata memandang lah....so this mamak sambil menjinjing beberapa bungkus nasi bungkus, plastik2 air yg pelbagai jus yg definitely too obvious to everybody there...telah menjerit... JERIT okay!!

.."H?? Ada tak H kat sini?"..

ya Allah aku malu tak hengattt masa tu!! giler!! Of course everybody nampak that bungkusan2 nasi dan air tuh! Aku terpaksa buat muka slamba sambil tersengih2 gi kat pintu, jalan ala-ala catwalk di depan audience, bayo and amik. Cesssss!! Malu giler! Mamak tu pon...dah la lambat.. yg dia gi jerit apesal!! receptionist just opposite of pintu department we all tu. Gi jer la kat situ kannn.. receptionist sure buleh calling-calling aku nyer. Cesss lagi!

Lepas tu, usah citer laaa aku kena usik ngan abang-abang situ. kekekeke sabo jer laaa. Aku tak buat dah lepas tu! ehehe.

Tu jer la kenangan yg memalukan di bulan posa yg aku tak lupa.....first time buat and first time kantoi!

6 comments:

Anonymous said...

adoi hazel... kantoi big time tu beb! biasalah mamak tu.. dia ingat kat kedai dia kot macam ambik order suka jerit2!!

haaa.. tobat dah ek!

eh dah berbuka yer? selamat terawih yer... kat sini baru masuk asar, ada 2 jam lebih lagi nih!!

Hazelsyd said...

Teesh!!

hehehe i baaaaruu balik dari umah u..tgk2 u ada kat sini

2 jam lagi eks? ermmm nak tau dak apa i makan tuk berbuka harini hikhikhik.. takde laaa memain jerrr

Norae said...

Ija...

hehehe.. malu gilerr... biasanya kita yg first time buat projek cenggitu yang terkantoii.. depa yg dah terbiasa buat.. tak kena pun kann..

aku.. kalau dopis.. segan gak nak makan2.. tapi ada gak opismate yg selamba.. siap buat nescafe.. letak atas meja lagi.. idok ker semerbak baunya

Hazelsyd said...

Nora,

hehe memanggg..

hayooh gitu ke opismate mu?

aku nak buat gitu kat sini buleh dak hehe.. bukan ada org pon dalam common room aku tu hehe exceptional la kan..

Anonymous said...

ekekek sabo jeler nyah...

kalo maks sound sket mamak tuh kaedahnya *merasa*

Anonymous said...

sori kak ija...

but mmg serius lawak betoi...ahahaha ;D

mesti kak ija senyum2 alaa "Miss World" gitu...sori :P